B2B – Insight Manager Tanja Herrasen tutkimuspöydällä faktat kumoavat oletukset
Mediatalo Keskisuomalaisen B2B Insight Manager Tanja Herrasen työnä on luoda tutkimuksesta ymmärrystä ja näkemystä arjen myyntityöhön. Lopulta laadukkaasti tuotetusta tiedosta hyötyy asiakas, sillä hän voi tehdä ostopäätöksensä luotettavan tiedon varassa.
– Tehtäväni on rakentaa prosenttitiedosta syvempää ja laadullisempaa tietoa. Tietenkin kerromme edelleenkin mediaratkaisujen peiton, tavoittavuuden ja demografiat, mutta sen lisäksi asiakas saa esimerkiksi kohderyhmistä erilaista tietoa.
Miksi kohderyhmätieto on niin tärkeää?
Herranen kertoo, että painetun ja digilehden lukijat ovat eriytyneet ja yleisöt ovat erilaistuneet. Tutkimusdata kohderyhmien kautta auttaa pääsemään syvemmälle mediakanavaymmärrykseen. Kohderyhmistä ja ostajapersoonista hahmottuvat muun muassa asenne, arvot ja elämäntyyli.
– Varsinkin isot mainostajat kokevat tämäntyyppisen tiedon arvokkaaksi. Kaupunkilehtien laajassa mielikuvatutkimuksessa selvisi mielenkiintoisia asioita;
88 prosenttia vastaajista pitää kaupunkilehteä ajankohtaisena ja tärkeänä lähimediana sekä sopivana paikallisten yrityksen mainoksille. 79 prosenttia kokee sen tarjousmainontaan sopivaksi ja 77 prosenttia vastaajista pitää mediaa tärkeänä alueellisena tiedonvälittäjänä. Tämä kertoo, että painetun lehden arvostus on korkea, Herranen nostaa.
Muutoinkin Herranen tuulettelisi pölyttyneitä käsityksiä lehden lukemisesta ja arvostuksesta. Lehtien lukijamäärät putosivat vuosina 2010–2015, mutta vuodesta 2016 lähtien tilattavilla lehdillä ja kaupunkilehdillä on ollut varsin vakaat lukijamäärät.
– Jos lukijamäärä on laskenut, yleensä myös alueen väestömäärä on laskenut. Herranen toivoo, että tutkimustyö, sen analysointi ja tulosten kertominen auttavat oikomaan käsityksiä suomalaisten lukemisesta. Hänen mielestään olisi aika nostaa esimerkiksi kaupunkilehtien brändimielikuvaa sille tasolle, mikä se oikeasti on.
Mediatalo Keskisuomalaisen kaupunkilehdet tavoittavat tällä hetkellä 1,3 miljoonaa suomalaista lukijaa. Helsingin Uutisten kokonaistavoittavuus printin ja digin kanssa lähentelee jo puolta miljoonaa ja digikanava pelkästään tavoittaa 328 000 lukijaa.
Digilukemisen määrä on tuplaantunut Helsingin Uutisissa kolmessa vuodessa. Tämä kertoo, että kaupunkilehdessä tuotetaan lukijalle merkityksellistä sisältöä ja tämän pitäisi olla tärkeä merkki myös mainostajalle. Syksyllä Herrasen pöydällä on DOOH eli digitaalinen ulkomainonta. Mediatalo Keskisuomalaisen DOOH-pakettiin kuuluu Big One -näyttöjä, bussimainontaa ja liikenneasemamediat. Kokonaisuus on Suomen suurin DOOH-konsepti. Paikallisesti mainostaja voi valita mainontaa bussin sisällä sekä paikallis- että kaukoliikenteessä, tankkaajille vaikka Neste-asemilla ja liikenneväylien varrella Big One -näyttöjä. DOOH-markkinoinnilla voi tavoittaa liikkeellä olevat asiakkaat. Varsinkin bussimedia laajenee Suomessa rivakkaa tahtia. Kevään aikana pääkaupunkiseudulla HSL:n 122 runkolinjojen bussissa on uudet näytöt. Herranen aikoo koota myös alueellista tavoittavuustietoa, jossa yhdistyvät lehti ja ulkomainonta. Uudet mediayhdistelmät helpottavat rakentamaan mainontaa omille kohderyhmille.
– Meillä on niin paljon medianimikkeitä, että myynnillämme ja asiakkailla on tarve saada enemmän tietoa. Lopulta tämä työ aina helpottaa ostajan elämää, Herranen sanoo.
Mediatalo Keskisuomalainen on Suomen suurin kaupunkilehtien kustantaja 61% markkinaosuudella.
Kaupunkilehti on Kaupunkilehtien laajan mielikuvatutkimuksen vastaajien mukaan:
Ajankohtainen | 88% |
Paikallisten yritysten mainoksille sopiva | 88% |
Palvelujen ja tuotteiden tarjousmainontaan sopiva | 79% |
Tärkeä alueellinen tiedonvälittäjä | 77% |
Mediamyynnin asiantuntijoidemme asiakasymmärrys, vahva paikallinen asiantuntemus lehden lukijoista ja markkina-alueesta sekä mainonnan tarkka alueellinen kohdennettavuus ovat avain onnistuneisiin kampanjoihin. Aidosti paikallinen kaupunkilehti on lukijoiden arvostama, laadukas, taktinen media, joka luo kysyntää, saa aikaiseksi kauppaa ja tukee paikallista ostamista.
Parhaat jutut löytyvät läheltä. Kysy, kuinka tavoitat kohderyhmäsi kaupunkilehdillämme.
Markkinoinnin asiantuntijat palveluksessasi:
Kun haluat tavoittaa valtakunnallisesti
Kun haluat tavoittaa paikallisesti, valitse markkinoinnin asiantuntija läheltäsi
Tutustu kaupunkilehtiimme ja 12 kumppanilehteemme tästä: