Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2021) mukaan tutkimuksessa mukana olleiden Mediatalo Keskisuomalainen konsernin 68 tilattavan sanoma-, paikallis- sekä kaupunkilehden kokonaistavoittavuus viikossa on 2 141 000 lukijaa.
Paperilehdillä on 1 349 000 lukijaa ja verkkolehdillä on 1 072 000 lukijaa. Suurimmat tilattavat sanomalehdet ovat Keskisuomalainen, Savon Sanomat ja Etelä-Suomen Sanomat.
Kaupunkilehdet tavoittavat yli miljoona lukijaa
Mediatalo Keskisuomalainen on Suomen suurin kaupunkilehtien kustantaja. Tutkimuksessa mukana olleet konsernin 16 kaupunkilehteä tavoittavat viikoittain 1,2 miljoonaa printti- ja digilukijaa. Suurimmat kaupunkilehdet ovat Helsingin Uutiset, Tamperelainen ja Länsiväylä.
–Helsingin Uutiset on Suomen suurin kaupunkilehti 370 000 lukijallaan printissä ja verkossa. Lehden digiprofiilissa korostuvat voimakkaasti nuoret ja nuoret aikuiset, 25-44 -vuotiaat kaupunkilaiset”, kertoo Keskisuomalainen Oyj:n mediamyynnin B2B Insight Manager Tanja Herranen.
Vahva paikallinen ja maakunnallinen tavoittavuus
Mediatalo Keskisuomalaisen kaikille paikallislehdille saatiin nyt ensimmäistä kertaa virallinen lukijamäärä ja osin kokonaistavoittavuuskin.
-Saimme myös ensi kertaa kuntalukijat kaikille tilattaville lehdille, ja paikallislehdillä on huikeita lukijapeittoja omissa kunnissaan. Useat paikallislehtemme tavoittavat käytännössä kaikki kuntalaiset, sillä tutkitusti niitä lukee yli 90 prosenttia kuntalaisista.
Lehtimediamme painetut lehdet ja digilehdet täydentävät hyvin toisiaan; konsernimme digiverkoston profiilissa korostuu mukavasti väestön profiiliin nähden 25 – 45 -vuotiaat kuluttajat, kun taas printtilehtien profiili painottuu yli 50 -vuotiaisiin toteaa Herranen.
Paikallis- ja kaupunkilehdet nostavat konsernin lehtimedian tavoittavuutta ja konsernin kokonaistavoittavuusprosentit ovat maakuntatasolla erinomaisia. Esimerkiksi Etelä-Savossa 87 %, Pohjois-Savossa 85 %, Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa, Päijät-Hämeessä ja Keski-Suomessa kaikissa yli 80 %.
Mediatalo Keskisuomalainen, kokonaistavoittavuus
Viisi suurinta (printti + verkko)
Helsingin Uutiset | 370 000 |
Keskisuomalainen | 243 000 |
Savon Sanomat | 216 000 |
Tamperelainen | 191 000 |
Etelä-Suomen Sanomat | 180 000 |
KMT 2021
Lehtimedia on vahva ja monipuolisesti tavoittava media
Suomalaisista 95 % lukee sanoma-, kaupunki tai iltapäivälehtiä viikoittain eri lukuvälineillä. Painettuna niitä lukee viikoittain 77 % ja digitaalisena 80 % vastaajista.
Mainontaan printtimediassa suhtaudutaan positiivisesti
Eri mediaryhmistä printtimainontaan suhtaudutaan myönteisimmin. Mainontaan painetussa sanomalehdessä suhtautui positiivisesti 61 % sekä ilmaisjakelu- ja noutopistelehdissä 70 % vastaajista.
Printtimainonta luo kysyntää – kauppa on tutkitusti paikallista
Printtimedia aktivoi kuluttajaa ja luo kysyntää. Tietoa ostopaikan valintaan ja ostopäätöksen tueksi saa 59 % lukijoista ja 61 % saa ideoita arjen hankintoihin, ostoksille lähtemiseen sekä erilaisiin vapaa-ajan aktiviteetteihin. Kauppa on paikallista, tutkimuksen mukaan 85 % lukijoista suosii paikallisia liikkeitä ja palveluita. (KMT 2021)
Sanomalehti koetaan luotettavana mediana ja paikallisen tiedonlähteenä
Koronan aiheuttama poikkeusaikana digilukeminen on lisääntynyt ja luotettavan sisällön tärkeys on korostunut entisestään. Sanomalehden luotettavuus arvostettuna uutismediana näkyi myös KMT 2021 tutkimuksessa: 94 % vastaajista luottaa sanomalehdistä saatuun tietoon kotimaan ja maailman tapahtumista.
Vastaajista 90 % on sitä mieltä, että sanomalehdet kokoavat yhteen tärkeimmät uutiset ja puheenaiheet. Lisäksi 94 % vastaajista kokee sanomalehden paikallisten asioiden ja tapahtumien tiedonlähteeksi.
Mediatalo Keskisuomalaisen printti- ja digilehdissä mainoksesi näkyy uskottavassa, luotettavassa ja paikallisesti vahvassa uutismediassa. Vaikuta medioillamme valtakunnallisesti tai kohdenna alueellisesti – konsernimme medioilla tavoitat suomalaiset.
Tutustu Mediatalo Keskisuomalaisen lehtifaktoihin
Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. KMT 2021 -tutkimuksen näytemäärä on 23 403 vastaajaa.
Muutoksena aiempaan, raportoidaan KMT-lehtien lukijatiedot vain kerran vuodessa. Uuden tiedonkeruumenetelmän vuoksi, KMT 2021 kokonaistavoittavuus- ja digilukemisen luvut eivät ole vertailukelpoisia aikaisempiin tutkimuksiin.
Lähde: KMT 2021, MediaAudit Finland
Useampi kaupunkilehti oli julkaisutauolla koronavirustilanteen takia, eikä tästä syystä lehdille voitu laskea digilukuja, eikä kokonaistavoittavuutta. Paperilehtien lukijamäärä pysyi edellismittauksen tasolla. Tauolla olevien lehtien puuttuminen vaikutti paperilehtien sekä lukija- että digilukijakertymään.