Mitä on kontekstuaalinen kohdentaminen?

Evästeettömään maailmaan valmistautuminen on alkanut jo vuosia sitten. Luultavasti kuitenkin vasta Googlen ilmoitus 3. osapuolen evästeiden poistumisesta herätti markkinointi- ja mainontakansan.

Useat toimijat ja mediajätit ovatkin valmistelleet erilaisia vaihtoehtoja, jotta mainonnan kohdentaminen olisi tehokasta jatkossakin. Kontekstuaalinen kohdentaminen on tutkitusti järkevä vaihtoehto sekä kuluttajlle että mainostajille.

Mitä kontekstuaalinen kohdentaminen tarkoittaa?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan kontekstuaalinen kohdentaminen tarkoittaa sisällön perusteella tapahtuvaa kohdentamista.

Esimerkkinä voisi käyttää seuraavaa tilannetta: Jos käyttäjä selaa verkkopalvelussa artikkeleita, jotka ovat kategorisoitu hyvinvointi-teeman alle, voi mainostaja kohdentaa mainontaansa sille samalle teemalle tai asiasanalle.

Näin ollen hyvinvointi-teeman sisällöissä voisi kohdata esimerkiksi hyvinvointipalveluja tarjoavien yritysten mainontaa.

Miksi kontekstuaalinen kohdentaminen?

Google Chromesta 3. osapuolen evästeet poistuvat vuoden 2021 loppuun mennessä. Kontekstuaalisessa kohdentamisessa ei kuitenkaan käytetä ollenkaan 3. osapuolen dataa. Se on järkevä vaihtoehto, koska:

  • tietoturvatietoiset ja yksityisyydestään huolestuneet kuluttajat ovat kokeneet nykyiset mainonnan kohdentamismahdollisuudet negatiivisina
  • mainostajat pystyvät jatkossakin kohdentamaan mainontaa tehokkaasti mutta vastuullisemmin

Kontekstuaalisuuden hyötyjä mainostajalle ovat myös valmiiksi kiinnostunut kohderyhmä, mainonnan oikea-aikaisuus ja mainosviestien relevanttius kohderyhmälle.

Tutkimuksen mukaan kontekstuaalisuudella saadaan kasvatettua display-mainonnan vaikuttavuutta seuraavasti:

  • Huomioarvo  +22 %
  • Myönteinen vaikutus mielikuvaan +47 %
  • Kiinnostus voi lisääntyä jopa 114 % (Digitalist 2021.)

Mediaympäristön luotettavuus vaikuttaa vahvasti siihen, miten kuluttajat suhtautuvat mainontaan. He arvostavat suomalaisissa digimedioissa erityisesti informatiivisuutta, laatua, asiallisuutta sekä paikallisuutta.

Kaakon Viestinnän verkkopalveluissa voit kohdentaa display-mainontaa useisiin eri kategorioihin tai voit kysyä myös täysin omaa asiasanaa.

Kysy lisää mediamyynnistämme!