Tuomas Ylevä kehittämään digitaalisen ulkomainonnan liiketoimintaa

Seinäjoen Sanomien kustannusjohtaja Tuomas Ylevä kehittää oman toimensa ohella myös Mediatalo Keskisuomalaisen digitaalisen ulkomainonnan liiketoimintaa.

Työtä hän tekee konsernin tytäryhtiö ESA Digitalin toimitusjohtaja Esa Rimpiläisen kanssa. ESA Digital on digitaalisten näyttöratkaisujen ja palveluiden toimittaja ja tähtää tulevaisuudessa voimakkaaseen kasvuun.

– Tartun innolla uuteen haasteeseen. Ulkomainonta antaa monia mahdollisuuksia ideointiin ja kehitystyöhön. Myös yhteistyökuviot ulkonäyttöjen osalta kuuluvat kuvaan. Mediatalo Keskisuomalaisella ja Meksillä on tarjota kattava paketti asiakkailleen, kun painotuotteiden, verkkosivujen, tutkimustuotteiden ja mainostoimistotöiden lisäksi on monia mahdollisuuksia markkinoida ulkomainonnalla ympäri Suomen, Ylevä toteaa.

ESA Digital ja Neste solmivat loppuvuodesta 2016 yhteistyösopimuksen, joka kattaa ketjun asemien mittarikentän digitaalisen näyttöjärjestelmän uudistamisen, LED-suurkuvanäyttöjen toimituksen sekä valtakunnallisen mediamyynnin palvelut.

Ylevän mukaan koko maan kattava asemaverkosto sekä muut näyttöpaikat tarjoavat mahdollisuuksia niin paikallisille kuin valtakunnallisille asiakkaille.

– Näytöllisiä Neste-asemia on reilusti yli 200 ympäri Suomen, ja asiakas voi kohdentaa mainontaansa paikkakuntakohtaisesti tai saavuttaa parhaimmillaan jopa lähes koko maan.

Ratkaisussa on hyödynnetty tankkauksen aikana syntyvä rauhallinen pariminuuttinen. Tankkauspisteen ruudun sisältö tavoittaa suomalaiset lukujen valossa tehokkaasti.

– Kesällä 2016 TNS Gallupin kanssa tehdyn tutkimuksen mukaan Neste-liikenneasemilla bruttokontakteja saavutetaan valtakunnallisesti noin 7,2 miljoonaa kuukaudessa ja mainosten huomioarvo on keskimäärin 36 prosenttia. Tavoittavuus on suurin piirtein Radio Novan luokkaa, Ylevä havainnollistaa. Kantar TNS:n tuoreimpien lukujen mukaan mediamainonnan määrä laski heinäkuussa kokonaisuudessaan 4,8 prosenttia vuoden 2016 heinäkuuhun verrattuna. Ulkomainonta sen sijaan kasvoi 10,3 prosenttia.

Mediamainontaan käytettiin viime vuonna yhteensä 1168 miljoonaa euroa vuonna 2016, ja vuosi päättyi hienoiseen 0,9 prosentin kasvuun – ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Panostukset sähköisiin medioihin ovat nyt 55 prosenttia mainonnan kokonaisinvestoinneista. Ulkomainonta kasvoi vuositarkastelussa 2,5 prosenttia.

–Digitaalisuus on selvästi huomattava mahdollisuus eikä uhka lehtien perinteiselle liiketoiminnalle, näkee Ylevä.

 

Seinäjoen Sanomat on osa Mediatalo Keskisuomalaista.