Mainonnan kontekstuaalinen kohdentaminen on ollut kuuma puheenaihe niin mainostajien kuin mediatalojen keskuudessa siitä lähtien kun Google ilmoitti viime vuonna luopuvansa evästeiden käytöstä vuoteen 2022 mennessä. Mihin kaikkeen evästeiden poistuminen tulee mainostajan kannalta vaikuttamaan? Mitä mahdollisuuksia yrityksillä on tulevaisuudessa suunnata mainossisältöjä haluamilleen kohderyhmille?
Kontekstuaalisella kohdentamisella tavoitat oikeasta aihepiiristä kiinnostuneen kohderyhmän
Yhtenä ratkaisuna evästeiden jälkeiseen aikaan on nähty kontekstuaalisen mainonnan yleistyminen. Kontekstuaalisella kohdentamisella tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, että mainos kohdennetaan näkymään saman aihepiirin juttusisältöjen yhteydessä. Näin voidaan varmistaa, mainos tavoittaa juuri oikeata aihepiiristä kiinnostuneen kohderyhmän.
Kontekstiin kohdennetun mainonnan rooli tulee kasvamaan entisestään, kun kolmannen osapuolen evästeet poistuvat käytöstä tämän vuoden lopussa. Kontekstuaalinen kohdentaminen tarjoaa mahdollisuuden mainostaa kuluttajille läpinäkyvällä ja luottamusta herättävällä tavalla, joka parantaa myös mielikuvia brändistä ja aktivoi kuluttajia tutustumaan mainostajan tarjoamiin tuotteisiin tai palveluihin.
Mediatalo Keskisuomalainen oli mukana IAB Finlandin loppuvuodesta 2020 toteuttamassa tutkimuksessa kontekstuaalisen mainonnan toimivuudesta ja vaikuttavuudesta. Tutkimuksen mukaan kuluttajat arvostavat suomalaisissa digimedioissa erityisesti informatiivisuutta, laatua, asiallisuutta, viihdyttävyyttä sekä paikallisuutta.
Hyvin suunniteltuna ja toteutettuna kontekstuaalinen mainonta sopii kaiken tyyppisille mainostajille. Kontekstuaalisuuden mahdollisuudet hyödyntämällä voidaan mainoksen huomioarvoa ja vaikuttavuutta nostaa useita kymmeniä prosentteja.
Kolme vinkkiä kontekstuaaliseen kohdentamiseen
- Valitse aihepiiri sen mukaan millaisen kohderyhmän haluat tavoittaa.
- Tunne valittu kohderyhmä ja suunnittele mainonnan sisältö heitä puhuttelevaksi.
- Parhaan tehon saat irti, kun mainonnan sisältö aktivoi lukijaa tai tarjoaa aihepiiriin liittyvää lisäarvoa. Esimerkiksi hyvinvointiaiheisten sisältöjen yhteydessä mainostaja voi tarjota vinkkejä siitä, miten huolehtia omasta kunnosta arjen kiireissä.
Viimeisen vuoden aikana verkkopalveluissa vietetty aika ja vierailutiheys ovat kasvaneet. Mediatalo Keskisuomalaisen aidosti paikalliset uutismediat tarjoavat mainostajalle valmiiksi aluekohdennetun kontekstin, bränditurvallisen ympäristön ja paikallisista sisällöistä kiinnostuneet lukijat – verkkopalvelumme tavoittavat viikossa miljoonaa nettokävijää.
Käytössämme olevan datan pohjalta teemme viisaita johtopäätöksiä ja rakennamme jokaisen kampanjan pohjautuen vahvaan asiakasymmärrykseen. Turvallinen kotimainen mediaympäristö heijastuu tutkitusti positiivisella tavalla myös mainostettavaan brändiin. Paikallinen digiuutismedia on tutkitusti arvokas mainosympäristö.
Hyödynnä vahva digimarkkinoinnin asiantuntijuutemme, näkyvyys luotettavissa ja lukijoidemme arvostamissa verkkomedioissa sekä ostamisen helppous. Saat asiantuntevan kampanjasuunnittelun aina tuotannosta tutkimukseen yhdellä kontaktilla, olipa tarpeesi paikallinen tai valtakunnallinen.
Mediamarkkinoinnin asiantuntijat palveluksessasi:
Kun haluat tavoittaa valtakunnallisesti
Kun haluat tavoittaa paikallisesti, valitse markkinoinnin asiantuntija läheltäsi