Äänestäminen tulevissa presidentinvaaleissa kiinnostaa suomalaisia selvästi enemmän kuin viime kevään eduskuntavaaleissa, selviää Iro Research Oy:n Uutismedian liitolle tekemästä Presidentinvaalit 2024 -tutkimuksesta.
– Lukijoidemme yhteiskunnallinen aktiivisuus näkyy aikaisempien vaalien tapaan myös presidentinvaaleissa. Tilattavien lehtiemme lukijoista 93 prosenttia aikoo äänestää tulevissa presidentinvaaleissa, toteaa Mediakonserni Keskisuomalaisen B2B Insight Manager Tanja Herranen.
Onnistuminen televisiossa esitettävissä vaaliväittelyissä ja näkyminen sanomalehtien eri kanavissa on ehdokkaille nyt erityisen tärkeää. Lopullinen ehdokasvalinta on vielä valtaosalla äänestäjistä tekemättä. Kiinnostus äänestämiseen on suuri ja aikaa ehdokkaan valintaan on vielä kolme kuukautta.
Tukea äänestyspäätökseen uutismediasta
Äänestämään aikovista 55 prosenttia hakee tukea presidentinvaalien äänestyspäätöksiin painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä.
Mediakonserni Keskisuomalaisen uutismedioiden vahvat alueelliset tavoittavuudet, lukijoidemme kiinnostuneisuus yhteiskunnallisiin asioihin ja kotimaan politiikkaan korreloivat äänestysaktiivisuuden kanssa kaikilla alueillamme. Presidentinvaalit ovat vahvasti henkilövaali ja esimerkiksi tilattavien sanomalehtiemme lukijoista 78 prosentille vaaleissa henkilö merkitsee puoluetta enemmän.
– Oma ehdokas päätetään suhteellisen myöhään, lehtiemme lukijoista 36 prosenttia tekee päätöksen vasta muutamaa päivää ennen vaaleja. Aikaa vaikuttaa siis on! Nuoret ovat epävarmempia sekä äänestämisestään että ehdokkaastaan. Digiuutismediamme tavoittavat omilla alueillaan erinomaisesti nuoret ja lapsiperheet, sanoo Herranen.
Sanomalehti on vahva vaalimedia
Sanomalehtiin luotetaan kaikista medioista ylivoimaisesti eniten. Sisällöltään laadukkaat ja luotettavat kotimaiset uutismediat ovat turvallinen ja vahvasti lukijansa tavoittava valinta ajassa, jossa 34 prosenttia äänestäjistä pitää harhaanjohtavan tiedon kasvua todennäköisenä lähivuosien aikana. Mainonta turvallisissa ja luotettavissa kotimaisissa uutismedioissa heijastuu positiivisella tavalla mainostajaan.
- Tilattavilla uutismedioillamme tavoitetaan äänestysaktiiviset. Lukijoistamme 93 % aikoo äänestää tulevissa presidentinvaaleissa.
- Nyt on aika vaikuttaa! Äänestävistä lukijoistamme 54 % ei vielä ole päättänyt ehdokastaan.
- Tavoitetaan tietoa hakevat. Sanomalehdistä tukea äänestyspäätökseen hakee äänestämään aikovista yli 55 % suomalaisista.
- Kampanjaa kannattaa jatkaa vaaleihin saakka. Lukijoistamme 36 % tekee päätöksen ehdokkaasta vasta muutamaa päivää ennen vaaleja.
- Painetuilla ja digitaalisilla uutismedioillamme tavoitetaan kattavasti eri-ikäisiä. Verkkonäkyvyys printin kumppanina kasvattaa tavoittavuutta 40 %.
Vaalikoneessa näkyvyys yli 60 uutismediaan
Tiedotusvälineiden julkaisemia vaalikoneita aikoo todennäköisesti kokeilla 69 prosenttia äänestämään aikovista, nuorimmista selvästi useampi kuin vanhemmista. Nuorilla, 18–34-vuotiailla, ehdokkaan valintaan vaikuttaa jopa 78 prosentilla ehdokkaan näkemysten vastaavuus nuorten omien näkemysten kanssa.
Mediakonserni Keskisuomalaisen vaalikone aukeaa viikolla 50 ja siinä saa näkyvyyden yli 60 uutismediaan.
Kilpailu äänistä vaalivuonna 2024 on kovaa
Vuosi 2024 on todellinen vaalivuosi ja kilpailu äänistä on kovaa. Presidentinvaalien jälkeen lavalle nousevat Eurovaaliehdokkaat. Mediakonserni Keskisuomalaisen asiakkuusjohtaja ja vaalimarkkinoinnin asiantuntija Kim Qvick kertoo blogissaan voittoon tarvittavan taitavan kampanjoinnin lisäksi myös voitto äänestäjien sydämistä. Tutustu Kimin blogiin tästä.
Vaalit ovat valtakunnalliset, äänestäminen puolestaan paikallista
Mediakonserni Keskisuomalaisen uutismediat tavoittavat 2,2 miljoonaa suomalaista viikossa, painettuna ja diginä. Vaalit ovat valtakunnalliset, mutta äänestäminen on paikallista.
Meiltä saat helposti valtakunnallisen ja alueellisen näkyvyyden kaikkiaan 90 paikalliseen uutismediaan, painettuna ja diginä.
Tee kanssamme tavoittavaa vaalimainontaa! Jätä yhteystietosi alla olevalle lomakkeelle ja olemme sinuun pian yhteydessä.
Presidentinvaalit 2024 -tutkimus Iro Research Oy, Uutismedian liitto, KMT 2023, Kärkimedia 10/2024