RadioMedian 31.3.2023 järjestämässä RadioGaalassa palkittiin radioalan merkittävimmät tekijät ja teot valtakunnallisissa ja paikallisissa kategorioissa.
RadioAwardsin kunniamaininnan vuoden paikallisena radiomyyjänä sai vuodesta 1990 alkaen kaupallisen radion mediamyynnin parissa ansioitunut Meks Hämeen ja Radio Voiman myynti- ja tuotepäällikkö Eija Torri.
Radiomyynnin oppituntien neuvot matkassa edelleen
Ensimmäiset kaupalliset radioasemat aloittivat toimintansa Suomessa vuonna 1985. Eija Torrin uran alkuvaiheilla kaupallinen radio oli tuore tulokas mediakentässä.
– Aloitin vuonna 1990 myyntineuvottelijana Rytmiradio Lahdessa. Tuolloin kaupallinen radiotoiminta oli Suomessa suht koht uutta ja ihmeellistä. Uuden median pariin värvätyillä myyjillä tiedon ja kokemuksen korvasivat valtava innostus ja ideoiden määrä. Aito innostus ja radioylpeys tarttuivat myös asiakkaisiin.
– Muistan hyvin ensimmäiset oppitunnit radiomyynnin saloista: Ole aktiivinen asiakkaaseen päin, kuuntele asiakasta, tarjoa ja hyväksytä radio mediana, tee rohkeasti ratkaisuja, ole luova. Hae isoja asiakkuuksia, kasvata keksikokoisia, äläkä väheksy pieniä. Samat neuvot on minulla ollut mielessä seuraavissakin työpaikoissa Radio 99:ssä ja Radio Energyllä sekä tietysti Radio Voimassa vuodesta 2009 alkaen, kertoo Eija Torri.
– Radiomainonnasta isolla R-kirjaimella olen jutellut niin asiakkailleni kuin kollegoilleni yhtensä 27 vuotta, valottaa Eija työuraansa.
Radiomainonnan roolista nykypäivänä
Audion rooli mediapaletissa vahvistuu koko ajan. Tällä hetkellä suomalaisten mediapäivästä jo yli 21 prosenttia koostuu audiosta ja päivittäin radiota kuuntelee 64 prosenttia väestöstä. Arkiaamuisin radion ääressä on jopa 1,1 miljoonaa suomalaista.
– Tänä päivänä radiomainonta toimii mediaratkaisussa erinomaisesti niin taktisena kuin mielikuvaa vahvistavana mediana. Monesti radiomainonta tukee tai jatkaa printti- ja verkkomainontaa, miettii Torri radiomainonnan asemasta nykypäivänä.
– Esimerkiksi vaalien aikana oli mukava huomata, että illalla TV:ssä nähdyn mainoksen ääniraita palautti nukutun yön jälkeen ehdokkaan viestin Radio Voimassa, jatkaa Torri.
Eijan sisältövinkkejä
– Radio on tunnemedia. Kehotan asiakkaitani olemaan radiokanavalla rohkeammalla viestillä kuin perinteisissä medioissa. Radiomainoksen täytyy jättää jälki hyvällä tekstillä, huumorilla tai kivalla jipolla.
– Teen itsekin jossakin määrin käsikirjoituksia radiomainokseen, mutta monesti pelkkä raakile tai idean poikanen Mediatalo Keskisuomalaisen radiomainonnan audiotuotantovastaava Simo Orpanalle riittää toimivan mainoksen tuottamiseen.
Vahva usko paikallisuuteen
Mediatalo Keskisuomalaisen kolmen paikallisen radiokanavan kuulijakunta on mainostajalle vahvasti läsnä Keski-Suomessa, Pohjois-Savossa ja Päijät-Hämeessä. Kun radion kuuntelua mittaavan Finnpanelin elokuun 2022 lukujen mukaan radion valtakunnallinen tavoittavuus viikossa on 87,9 prosenttia, on näiden alueiden vastaava luku keskimäärin 90 prosenttia.
– Uskon paikallisuuteen, se on meidän vahvuus. Kullakin paikkakunnalla on omat erityispiirteensä ja niitäkin voi hyödyntää mainoksen ideoinnissa, vinkkaa Torri.
Saako lähettää terveisiä?
Perinteiseen radiotapaan välitetään vuoden paikallisen radiomyyjän 2023 kunniamaininnan saaneen Eija Torrin terveiset ’kuulijoille’:
– Terveiset markkina-alueittemme yrityksille, myyntitiimiemme intohimona on aina asiakkaan menestyminen. Ollaan kuulolla!