Herätä asiakkaasi – suoramainonta menee suoraan sydämeen

 

Mikä suoramainonta? Tekeekö joku vielä sellaista? Kyllä vain! Ja hyvin tuloksin tekeekin. Hyvin toteutettuna suoramainonta on erittäin tehokas ja toimiva mainonnan väline – edelleen. Se on myös tärkeä osa monimediaratkaisuja – siinä missä muutkin printtiratkaisut.

Suoramainonnasta suoraa tukea ostopäätöksiin

Suoramainonnasta* asiakas hakee ja saa tukea ostopäätöksiin. Postin vuonna 2022 tekemän tutkimuksen (Posti – Kohdennettu markkinointiviestintä 3/2022) mukaan lähes puolet tekee ostopäätöksen printtimainonnan perusteella.

Se on vahva luku tässä digitalisoituvassa maailmassa. Sama tutkimus kertoo, että kotiin jaetun printin olevan kiinnostavin kohdennetun mainonnan kanava.

Miksi näin? Siksi että suoramainonta ei tunkeile vaan se on käsilläsi silloin, kun asiakkaalle sopii. Lisäksi se kannetaan kotiin. Suoramainonta tavoittaa kuluttajan siellä, missä päätöksiä tehdään ja missä siihen on aikaa tutustua.

Jätä pitkä muistijälki

Suoramainonnan vaikutus on parhaimmillaan erittäin pitkäkestoinen. Mainokseen tutustaan ja palataan uudestaan ajan kanssa. 65 % säilyttää kotiin jaetun printin* vähintään muutaman päivän.

Erityisesti huomioitavaa on, että jopa 65 % vastaajista kertoo hyödyntävänsä kupongin tai alekoodin, joka tulee printin mukana*. Tämä on tehokas ja helposti hyödynnettävä vinkki monenlaiseen markkinointi- ja mainoskampanjaan!

Kohdentamalla tehostat etkä maksa turhasta

Suoramainonta tunnetaan massamediana, jota se todentotta onkin. Suoraa on kuitenkin mahdollista kohdentaa erittäin tarkasti, jolloin tavoitetaan haluttu kohderyhmä ja minimoidaan mainonnan hukka.

Voit kohdentaa suoramainoksesi perinteisten asuntotyyppien, kerrostalo- tai pientalokohdentamisen lisäksi esimerkiksi hyödyntämällä asuinalueluokituksia, tuloluokkia tai vaikka ikäryhmittäin. Toki on hyvä muistaa, että mitä tarkempaa kohderyhmää haetaan, sitä suurempi massa on hyvä olla taustalla, josta kohdennusta lähdetään tekemään.

Parhaimmillaan suoramainontaa kohdennetaan siis lähes osoitteellisen mainonnan tavoin. Osoitteettomalla saavutetaan massamedian vaikutus, kun viesti viedään jakopiirin tasolla samankaltaiselle mutta yksittäistä osoitetta laajemmalle vastaanottajakunnalle. Tehokasta ja monipuolista, eikö totta?

Lisää monipuolinen ja tavoittava kanava mediamixiisi

Suoramainonnalla on paikkansa mediamaisemassa edelleen. Massamediana se tavoittaa suuret kohderyhmät, mutta mikä tärkeintä, se on mahdollista kohdentaa hyvinkin tarkasti, jolloin se tavoittaa juuri halutun kohderyhmän.

Suunnitellessasi seuraavaa mediakampanjaasi pysähdy ja pohdi hetki olisiko mediavalinnoissa hyvä olla yhtenä kanavana suoramainonta. Suora sopii erinomaisesti tueksi esimerkiksi DOOH-kampanjaan tai päinvastoin. Suora on myös helposti skaalattavissa muihin mainosvälineisiin.

 

Ota yhteyttä – me Meks Etelässä autamme myös suoramainonnan ratkaisuissa!

Tom Björklund
Jakelu- ja logistiikkapäällikkö, MEKS Etelä
puh. 040 662 8508
sähköposti: tom.bjorklund@media.fi

 

*osoitteeton ja osoitteellinen