Tuore selvitys: Ulkomainosyhtiöiden mainostuloista 47 % yhteiskunnalle

Suomen Ulkomainosliiton tilaaman selvityksen mukaan ulkomainosyhtiöt tukivat suomalaista yhteiskuntaa noin 40 miljoonalla eurolla vuonna 2022.

Yhteiskunnalle menevä 47 % osuus mainostuloista koostuu julkisen infrastruktuurin ylläpidosta ja asennuksista, yhteisöveroista, julkiselle sektorille maksetuista vuokrista, palkkojen sivukuluista ja veroista sekä julkisille toimijoille ja hyväntekeväisyysjärjestöille lahjoitetusta ilmaisesta medianäkyvyydestä.

Julkisen infrastruktuurin asennukset ja ylläpito helpottavat monien suomalaisten arkea. Hyvä esimerkki ulkomainosyhtiöiden panoksesta suomalaiselle yhteiskunnalle on pääkaupunkiseudun 3000 pysäkkikatosta. Ulkomainostoimijoiden panostuksella rahoitetaan myös reilun 6000 kaupunkipyörän ylläpitoa Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Turussa.

Lisäksi ulkomainosyhtiöt maksoivat yksityiselle sektorille vuokria 16,8 miljoonalla eurolla vuonna 2022. Tämä summa ei ole mukana 47 % osuudessa, mutta sen voidaan nähdä välillisesti vaikuttavan Suomen talouteen.

”Ulkomainosmedia on näkyvä media, joka herättää usein paljon keskustelua. Tästä uudesta selvityksestä näkee, kuinka paljon ulkomainonta tuo yhteiskunnalle hyvää eri muodoissa,” sanoo Timo Tammi, Ulkomainosliiton hallituksen puheenjohtaja.

Suomen Ulkomainosliiton alkuperäinen tiedote ja raportti löytyvät alta.

Lue koko tiedote

Lataa raportti

 

Teksti on tiivistelmä Suomen Ulkomainosliiton virallisesta lehdistötiedotteesta (11.12.2023).