Kohderyhmien tuntemus on erittäin tärkeää mainostajalle, sillä eri mediat tavoittavat eri tavalla. Lisääntynyt tieto medioiden käyttäjistä ja kohderyhmistä auttaa suunnittelemaan tehokkaampaa mainontaa. Toisaalta se on hyvä muistutus siitä, miksi yhdessä kanavassa mainostaminen ei riitä. Medioilla on nimittäin omat yleisönsä erityispiirteineen ja se on yksi peruste monikanavaiselle markkinoinnille.
Haluatko tietää, ketä tavoitat medioillamme? Loimme datan ja tutkimuksen pohjalta lehtien lukijaprofiileja, jotka auttavat ymmärtämään medioidemme kohdeyleisöjä paremmin. Tutustu niihin alta!
Mediakanavien kohderyhmiä
Tilattavat painetut lehdet
Faktat:
- Pariskunta 60+, jonka lapset ovat jo muuttaneet kotoa
- Keskituloisia, Jarmo työskentelee rakennusalan yrityksessä aluevastaavana ja Kirsti alakoulun opettajana
- Asuvat omakotitalossa
Printtilehtien kestotilaajista löytyvät Jarmo ja Kirsti. Heille on tärkeää tietää, mitä paikkakunnalla tapahtuu. Aamukahvipöydässä printtilehti jaetaan puoliksi, bongaillaan tuttuja kasvoja ja etsitään makoisia kampanjatarjouksia. Aktiiviliikkujina he lukevat etenkin terveyteen ja liikuntapaikkoihin liittyviä kirjoituksia.
Kirstille ja Jarmolle oma koti on tärkeä paikka, jossa aika kuluu remontoiden, autoa laittaen tai puutarhassa puuhastellen.
Tärkeät teemat: yhteiskunnalliset aiheet, paikallisuus, ihmiset, tee se itse -aiheet
Painettujen tilattavien lehtien mainonta koetaan luonnolliseksi osaksi sisältöä ja mainosympäristöä pidetään arvokkaana.
Tilattavat digilehdet
Faktat:
- Perhe: Sami 38 v. ja Mira 35 v.,
kaksi koulu-ikäistä lasta - Sami työskentelee teknologia-alan yrityksessä talousosastolla ja Mira vakuutusasiantuntijana
- Asuvat omistamassaan luhtitaloasunnossa
- Harrastavat kuntosalilla ja tapahtumissa käyntiä, lapset harrastavat jalkapalloa ja pianon soittoa
- Digilehden kestotilaajia
Aktiivinen perhe kuluttaa aikaa kuntosalilla tai lasten menoissa. Arjessa he arvostavat tehokkuutta ja täsmällisyyttä – esimerkiksi lasten harrastusten aikana, voi itse syventyä digilehden uutisiin. Etenkin ympäristöasiat ja talouteen liittyvät artikkelit saavat skrollauksen pysähtymään.
Tärkeät teemat: hyvinvointi, ympäristö, talous, tapahtumat
Mainonta verkossa aktivoi voimakkaasti. Suomalainen digimedia on luotettava mainosympäristö.
Painetut kaupunkilehdet
Faktat:
- Kulttuurituottaja Helena 50 v.
- Asuu yksin kerrostalossa kaupungin keskustassa
- Harrastaa teatterissa käyntiä, tapaa ystäviä
- Kaupunkilehden printtiversion aktiivilukija
Helena elää monipuolisesta kulttuurista, eikä voi tai tahdo elää ilman sitä. Kaupunkilehdissä hänen huomionsa kiinnittyy kulttuuriuutisten lisäksi terveysvinkkeihin ja mielipidekirjoituksiin.
Tärkeät teemat: kulttuuri, tapahtumat, terveys, politiikka
Painetuissa kaupunkilehdissä halutaan nähdä oman alueen yritysten ja lähikauppojen mainontaa. Mainokset koetaan tärkeäksi osaksi lehden sisältöä.
Kaupunkilehdet digissä
Faktat:
- Viola 27 v.
- Asuu yksin vuokralla uudessa kerrostaloasunnossa keskustan tuntumassa
- Työskentelee projektityöntekijänä ja opiskelee samalla tietojärjestelmätieteitä
- Harrastaa street-tanssia, kokkailee mielellään, viettää iltaa ystävien kanssa
- Kaupunkilehtien digiversion aktiivilukija
Violan kaltaiset lukijat ovat jatkuvasti liikkeessä. He antautuvat musiikin vietäväksi esimerkiksi tanssien ja laittavat vastapainoksi herkullisia kotiruokia, jotka ovat saaneet innoituksensa kasvisruuasta ja katukeittiöstä.
Kaupunkilehtien digitilaajille on tärkeää ilmastoasiat ja arjen valinnat. Mobiililaite on jatkuvasti käden ulottuvilla ja uutisvirtaa seuraillaan bussimatkoilla sekä kauppajonoissa. Oman kaupungin uutiset, ilmiöt ja vinkit saavat klikkaamaan jutun auki.
Tärkeät teemat: matkailu, ympäristö, sijoittaminen, hyvinvointi, tapahtumat
Suomalainen digimedia on luotettava mainosympäristö, jossa oman alueen yritysten ja lähikauppojen mainontaa odotetaan.
Miten kohderyhmätuntemusta kannattaa hyödyntää?
Kohderyhmän tuntemusta voidaan pitää markkinoinnin ja mainonnan perustuksena, joiden päälle markkinointitoimenpiteet rakennetaan. Kaikilla medioilla ja kanavilla on omanlaisensa yleisöt, joten mainontaa kannattaa kohdentaa heille sopivalla tavalla.
Lukijaprofiilit auttavat ymmärtämään lehtiemme mainosympäristöjen yleisöjä, joissa mainostajat mainostavat. Sama koskee kaikkia kanavia aina sosiaalisesta mediasta televisioon. Esimerkiksi Kirstin ja Jarmon kaltaisille lukijoille kannattaa sekä kertoa heille sopivista tuotteista ja palveluista että tehdä se heille sopivalla tavalla.
Keräämiemme lukijaprofiilien lisäksi huomionarvoista on, että mediayleisöjemme päällekkäisyydet ovat prosentuaalisesti todella pieniä. Lehtien osalta lukema on vain noin 10-15 %.
Asiantuntijoiltamme saat apua kampanjoiden suunnitteluun ilman lisäkustannuksia, joten muista hyödyntää sitä.
Asiantuntijoidemme yhteystiedot
Tieto perustuu KMT-dataan, lehtien tilaajakantoihin ja erillistutkimuksiin. Julkistamme myöhemmin myös muiden medioiden kohderyhmiä.