Digitaalinen ulkomainonta kasvaa ja muuttaa kaupunkikuvaa Helsingissä

Mediakonserni Keskisuomalaisen myynnin ja markkinoinnin palvelukanava Meks aloittaa 225 uuden digitaalisen ulkomainospinnan asennustyöt Helsingissä. Digitaalisen ulkomainonnan kasvava verkosto urbanisoi valmistuessaan kaupunkikuvaa.

Helsingissä digitaalisen ulkomainonnan vaihtoehdot ovat olleet poikkeuksellisen vähäiset elokuusta 2023 lähtien, kun Helsingin kaupungin mainospaikoilla digitaalinen ulkomainonta loppui edellisen toimijan sopimuksen päätyttyä. Keskisuomalainen Oyj voitti Helsingin kaupungin ulkomainonnan kilpailutuksessa kahden osakohteen ulkomainonnan järjestämisen jo toukokuussa 2023. Eri tahojen tekemät valitukset ovat hidastaneet lupaprosessin etenemistä.

Keskisuomalainen Oyj ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala ovat allekirjoittaneet käyttöoikeussopimuksen Helsingin kaupungin ulkomainonnan järjestämisestä 8. toukokuuta.

Käyttöoikeussopimuksen perusteella Keskisuomalainen Oyj saa oikeuden toteuttaa ulkomainontaa käyttöoikeussopimuksessa määritetyillä Helsingin kaupungin vyöhykkeillä. Mediakonserni Keskisuomalaisen myynnin ja markkinoinnin palvelukanava Meksin digitaalisen ulkomainonnan verkosto valmistuu alkuvuoteen 2025 mennessä Helsingissä.

Meks tavoittaa autoilijat 55 uudella digitaalisella suurtaululla, vilkasliikenteisten sisään- ja ulosajoväylien varrella sekä kokoajakaduilla. Helsingin esikaupunkialueelle asennetaan 170 näyttöpinnan pystydigiverkosto.  Meksillä on entuudestaan digitaalisia ulkomainospintoja Helsingissä HSL:n runkolinjabussien matkustamoissa, Neste-liikenneasemilla sekä Big One -näyttöjen verkostossa. Valtakunnallisesti Meksillä on noin 3 200 näytön digitaalisen ulkomainonnan verkosto, jolla tavoitetaan 2,5 miljoonaa suomalaista joka viikko. Digitaalisen ulkomainosverkoston suorassa vaikutuspiirissä asuu noin 400 000 helsinkiläistä.

– Digitaalisen ulkomainonnan verkostomme on jatkossa yhä vahvemmin Helsingin keskeisillä paikoilla – siellä, missä helsinkiläiset virtaavat. Samalla meistä on tullut suurin kotimainen digitaalisen ulkomainonnan toimija, kertoo Meksin digitaalisen ulkomainonnan johtaja Elina Sohlberg.

Helsingin kaupungin ulkomainonnan järjestämisen sopimuskausi on kymmenen vuotta ja kahdeksan kuukautta, minkä lisäksi on viiden vuoden optiokausi mainospaikoista. Sopimuskokonaisuuteen sisältyy näyttöjen asennustyöt, huolto, ylläpito ja infra. Mediakonserni Keskisuomalainen vastaa myös näyttöjen mainosmyynnistä. Helsingin kaupunki saa ulkomainoslaitteiden sijoituspaikoista vuokratuloja sekä osuuden mainospaikkojen myynnistä. Uudet laitteet mahdollistavat kaupungille myös kaupunkisuunnittelussa hyödynnettävää kulkijamääräseurantaa.

– Helsingin digitaalinen näyttöinfra on kivijalka Meksin valtakunnallisen näyttöverkoston rakentumisessa ja jatkossa voimme tarjota mitä mielenkiintoisimpia markkinointitoteutuksia, iloitsee Mediakonserni Keskisuomalaisen ulkomainonnan liiketoimintajohtaja Jari Lähdemäki.

Digitaalisella ulkomainonnalla vastuullisempaa mainontaa

Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaalisen ulkomainonnan näytöt ovat energiatehokkaita. Lisäksi sähköä säästyy, kun näyttöjä ei pidetä yöaikaan päällä. Digitaalisten mainossisältöjen muokkaaminen ja vaihtaminen on helppoa ja nopeaa. Yhtiön koko digitaalisen ulkomainonnan hankintaketju on kotimainen, lukuun ottamatta näyttölaitteita.

Digitaalisen ulkomainonnan verkosto urbanisoi valmistuessaan Helsingin kaupunkikuvaa. Mainoksien lisäksi pystydiginäytöillä voidaan näyttää myös esimerkiksi uutisia ja säätiedotteita. Poikkeusaikana kaikki näytöt voidaan valjastaan myös hätätiedottamiseen.

– Monipuolinen ja korkearesoluutioinen liikkuva digisisältö rikastuttaa mainosmaisemaa ja koko Helsingin kaupunkielämää, sanoo Meksin digitaalisen ulkomainonnan johtaja Elina Sohlberg.

Lisätiedot

Elina Sohlberg
Digitaalisen ulkomainonnan johtaja
Meks – Mediakonserni Keskisuomalainen
p. 050 5441 827
elina.sohlberg@media.fi

Jari Lähdemäki
Ulkomainonnan liiketoimintajohtaja
Mediakonserni Keskisuomalainen
p. 050 5982 050
jari.lahdemaki@media.fi