Mitä mainostajan tulee huomioida vuonna 2025, kun media- ja kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut vuoden aikana?

Liiketoiminnan tulevaisuutta ja mainontaa vuodelle 2025 suunnitellessa on hyvä huomioida se, miten kohdeyleisön mediakäyttäytyminen sekä kulutuskäyttäytyminen on muuttunut menneen vuoden aikana sekä se, miltä näihin liittyvät trendit näyttäytyvät vuonna 2025.

Mediakonserni Keskisuomalainen on yli 150 vuotta vanha uutismediatalo. Tämä pitkä historiamme luo meille vahvan kokemuksen tuntea suomalaisten mediakäyttäytyminen sekä siinä tapahtuvat muutokset valtakunnallisella ja paikallisella tasolla yli 90 paikallismediamme sekä paikallistuntemuksemme toimitusten kautta

Tämän lisäksi konserniimme kuuluu kaksi tutkimusyritystä sekä useita kuluttaja- ja medialiiketoiminnan asiantuntijoita, jotka luovat näkemyksellisyyttä, niin konsernin, mutta myös erityisesti asiakkaidemme, eli mainostajien tarpeisiin sekä heidän liiketoiminnan ja päätöksien tueksi.

Kolme tärkeintä vinkkiä media- ja kuluttajakäyttäytymisestä, jotka mainostajan tulee huomioida vuoden 2025 markkinointia ja mainontaa suunnitellessa.

  1. VINKKI 1: MITEN JA MISSÄ KOHDERYHMÄSI SUHTAUTUU MYÖNTEISESTI MAINONTAAN?
    Mainontaan suhtautuminen erittäin tai melko myönteisesti on korkeaa erityisesti MEKS:n mediaympäristöissä; uutismediassa, ulkomainonnassa ja suoramainonnassa
     Syksyllä 2024 julkaistiin uusi kansallinen mediatutkimus. Tuttavallisemmin KMT2024. Tärkeimpänä huomiona puolueettomasta tutkimuksesta, läpi eri sukupolvien sekä läpi eri medialajien on huomioitava se, että edelleen kaupunki- ja ilmaisjakelulehdissä mainontaan suhtaudutaan erittäin tai melko myönteisesti (82%). Erittäin tai melko myönteisesti suhtautuminen mainontaan on tärkeää tarkastella siksi, että se vaikuttaa luonnollisesti siihen, miten mainonta huomioidaan kyseisessä mediassa. Luonnollisesti mitä myönteisemmin mediassa suhtaudutaan mainoksiin, sitä paremmin mainonta toimii yleisesti. Toisella sijalla tulevat painetut sanomalehdet (76%), kotiin jaettavat mainokset ovat sijalla neljä ja erittäin myönteisesti suoramainontaan suhtautuu 67%. Ulkomainontaan suhtautuu myönteisesti 66% kaikista vastaajista, mutta korkeinta ulkomainontaan suhtautuminen on erityisesti lapsiperheissä (73%) sekä milleniaaleissa (74%), eli vuonna 1981-1996 syntyneillä, joka on useimmiten ostovoimaisin.Lue lisää aiheesta:  Helsinki, miljoonien kontaktien kaupunki
  2. VINKKI 2: MITEN KOHDERYHMÄSI SUHTAUTUVAT RAHANKÄYTTÖÖN JA HANKINTOIHIN?
    Kuluttajaluottamus, kuluttajien säästäminen sekä harkitut ostopäätökset. Kuluttajien luottamus on vuoden 2024 loppua kohden ollut hienoisessa nousussa ja erityisen tärkeää onkin tarkastella juuri sitä kohderyhmää kuluttajia, joilla jää rahaa säästöön. Marraskuun 2024 uusin Tilastokeskuksen kuluttajaluottamus kertoo, että 41 % kuluttajista piti säästämistä kannattavana. Lisäksi rahaa oli marraskuussa jäänyt säästöön 58 % kuluttajista ja 71 % uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana. Säästäminen ei kerro siitä, että kuluttaminen loppuisi vaan yhdessä kulutuskäyttäytymisen muutoksen kanssa vastuullisempaan suuntaan sekä hintojen noustessa kuluttajakäyttäytyminen muuttuu entistä enemmän harkitummaksi. Euromonitor 2025 kuluttajatutkimus on nimennyt tämän trendin ”wiser wallet” -trendiksi, jossa ihmiset laittavat enemmän rahaa sivuun ja säästöön sekä ostokset ovat enemmän harkittuja. Vain 18% sanoi tehneensä impulssiostoksia vuonna 2024. Luonnollisesti myös mainostajalle tämä tarkoittaa mainonnan syklien ja kanavavalintojen tarkempaa tarkastelua. Kuluttajien päätöksentekoajat ostoksissa kasvavat harkinnan lisääntyessä. Mainostajalle tämä tarkoittaa sitä, että jatkuvaa mainontaa ja brändin läsnäoloa kuluttajien arjessa olisi hyvä kasvattaa. Valtakunnallisesti ja paikallisesti kasvava digitaalisen ulkomainonnan verkostomme tarjoaakin tähän loistavan mahdollisuuden, niin valtakunnallisesti kuin hyvin paikallisestikin.Lue lisää aiheesta:   Mitä elpynyt kuluttajien talousluottamus tarkoittaa sinun yrityksellesi?
  3. VINKKI 3: MITEN MAINOSYMPÄRISTÖ ON MUUTTUNUT JA MUUTTUU?
    Vuoden 2024 aikana suurin muutos medioissa on tapahtunut siinä, että digitaalinen ulkomainonta ja siihen käytettävät mainoseurot ovat Kantarin mainospanostusmittauksessa kasvaneet lokakuusta vuoden takaiseen marraskuuhun 2023 jopa 6,6%. Euromääräisesti mitattuna eri medialajeista ulkomainonta näytteleekin Kantarin mittauksessa jo kolmanneksi suurinta mediaryhmää heti sanoma- ja kaupunkilehtien sekä television jälkeen, kun edellä mainitut ryhmät sisältävät jo digitaalisenkin osuuden. Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaalisen ulkomainonnan verkosto on myös mukana tässä mittauksessa ja verkostomme kasvaessa kuukausi kuukaudelta olemme entistä tavoittavampi ja vaikuttavampi monimediallinen paikallinen sekä valtakunnallinen toimija. Monimediallisuuden kautta tavoitammekin jo valtakunnallisesti viikossa yli 3,1 eri suomalaista ja paikallisesti eri kohderyhmissä tavoitamme esimerkiksi kahdella medialla, digitaalisella uutismedialla sekä digitaalisella ulkomainonnalla yli 80% monessakin kohderyhmässä. Kun mukaan otetaan myös painettu uutismedia, niin tavoittavuus nousee useastikin viikossa tai kahdessa yli 90%.

 

Antaa asiakkaidemme hyvien tuloksien puhua puolestaan. Tässä muutama esimerkki:

Monikanavainen tapahtumamainonta sai aikaan kävijäryntäyksen

Kohdennettu bussimainonta täytti Yeppo & Soonsoon tavoitteet

Tampereen kendo-seura löytää harrastajat bussimedialla

 

Lue lisää aiheesta:

Meksin mainospaikat ovat siellä missä liiketoiminta ja ostovoima Helsingissä kasvavat

YHDESSÄ KOHTI VUOTTA 2025 JA KASVUA

Yhteenvetona voidaankin todeta, että koska media- ja kuluttajakäyttäytyminen elää vahvaa muutoksen aikaa, niin haluamme tarjota asiakkaidemme tueksi aina uusinta tukea ja näkemystä mainonnan suunnitteluun sekä tätä kautta liiketoimintanne tueksi.

Tiimimme ovat valmiina auttamaan:

Ota rohkeasti yhteyttä