”Toimiva mediakumppanuus on mahdollistanut useita peräkkäisiä ja limittäisiä somekampanjoita, joihin meillä ei olisi ollut aikaa eikä niin kokonaisvaltaista osaamista. Arvostamme asiantuntevaa, aktiivista ja vahvaan asiakasymmärrykseen pohjautuvaa kumppanuutta, jonka ansiosta näkyvyydestä on saatu jatkuvaa, kohdennettua ja kustannustehokasta.”
Mika Kärki, Kehittämispäällikkö, Juvan kunta
Tarve
Etelä-Savossa sijaitseva vireä Juvan kunta on viimevuosina panostanut elinvoimaisuuden kasvattamiseen. Nyt tarpeena oli viestiä avoimista työpaikoista ohjaamalla juvalletoihin.fi -sivuille. Juvan kunta kuunteli elinvoimakenttää ja tarttui toimiin vastauksena yritysten huutavaan työvoimapulaan.
Ratkaisu
Toteutettiin somemainonnan kokonaisuus useampana taktisena kampanjana, kohdennettuna alueellisesti yli 18-vuotiaille. Parempiin tuloksiin pääsyä tuettiin sisällön kehittämisellä noin kuukausittain sekä uudelleenmarkkinoinnilla kohdennettuna jo kertaalleen mainoksiin ja verkkosivustoon sitoutuneille ihmisille. Aineistoina käytettiin asiakkaan valmiita materiaaleja, joita muokattiin hieman.
Somekampanjan lisäksi julkaistiin koko sivun mainos Mikkelin markkina-alueen maakuntalehti Länsi-Savon etusivulla kolmella toistolla suurjakeluissa. Lisäksi toteutettiin viikon kampanjat digimediassa touko-, syys- ja lokakuussa lansi-savo.fi ja toukokuussa helsinginuutiset.fi -näköislehdissä.
– Juvan mediamix on viime vuosina kasvanut ja monipuolistunut perinteisestä printtinäkyvyydestä näköislehtiin, ulkomainontaan, sisältömarkkinointiin ja nyt kuluvan vuoden aikana some-mainontaan. Olemme toteuttaneet onnistuneesti some-mainontaa Juvan lukuisiin tapahtumiin oheispalveluineen. Olikin luontevaa esittää Facebook- ja Instagram -mainontaa päämediaksi Juvalle töihin -kampanjaan, jonka tavoitteena oli ohjata some-mainonnalla laadukasta liikennettä juvalletoihin.fi -sivustolle ja edelleen työpaikkailmoitusten katseluun sekä avointen työpaikkojen hakemiseen, kertoo Mediatalo Keskisuomalaisen paikallinen asiakaspäällikkö Minna Liimatainen.
– Somekampanja tuntui optimaaliselta verkkoalustassa toteutettavan työllisyyskampanjan tavoitteiden toteuttamiseen. Onnistuneen kampanjan rakentaminen ja toteuttaminen sosiaalisessa mediassa vaatii ymmärrystä some-markkinoinnin tekemisestä, erityisosaamista optimoinnin, kokonaisuuden hahmottamisen ja analytiikan osalta. Tässä luotimme aiempien onnistumisten pohjalta mediakumppanimme ammattitaitoon, toteaa Juvan kunnan kehittämispäällikkö Mika Kärki.
Uudelleenmarkkinointi, tulosten mitattavuus ja niiden läpikäynti oli meille tärkeä kriteeri tämän kampanjan mediakanavan valinnassa. Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluvan markkinointitoimisto Kamuan someasiantuntija Jukka-Pekka Mäkinen kertoi konkreettisesti ja avasi ymmärrettävästi, mitä, miksi ja milloin mitäkin tehdään, jatkaa Kärki.
Tulos
Päätavoitteessa eli laadukkaan liikenteen ohjaamisessa some-mainonnalla juvalletoihin.fi -sivustolle onnistuttiin erinomaisesti. Uusia käyttäjiä saatiin sivustolle keskimäärin yli 3200 kuukaudessa ja kevään kampanjan aikana yhteensä 13 196. Näistä käyttäjistä sivustolle tuli analytiikan perusteella yli 63 % suoraan somemainonnan kautta.
– Liikenne on myös ollut erittäin laadukasta – kampanjoiden päätavoitteen ollessa työpaikkailmoitusten katselu sekä näiden hakeminen – kampanjoista saadusta liikenteestä yli 57 % vieraili vähintään yhdellä työpaikkailmoituksen sivulla ja näistä yli 13 % siirtyi hakuprosessissa eteenpäin, joka on ollut erinomainen konvertoitumisprosentti, kertoo Kamuan someasiantuntija Jukka-Pekka Mäkinen.
– Somekampanja poiki useita kymmeniä suoria yhteydenottoja työpaikoista kiinnostuneilta. Vastaavaa emme ole aiemmin kokeneet. Henkilöstövajetta on saatu täytettyä, kiinnostus Juvaa ja paikallisia työnantajia kohtaan on lisääntynyt, iloitsee kunnan työllisyyskoordinaattori Sanna Skön.
Kampanjaraportoidut tulokset, suorat yhteydenotot ja täyttyneet työpaikat ovat erinomainen mittari kampanjan onnistumisesta, toteaa kunnan kehittämispäällikkö Kärki.
Kiinnostuitko kampanjasta? Mediatalo Keskisuomalaisen mediamarkkinoinnin asiantuntijat palveluksessasi!
Kun haluat tavoittaa valtakunnallisesti
Kun haluat tavoittaa paikallisesti, valitse alue tästä
Näin toteutettiin Juvan kunnan some-kampanja juvalletoihin.fi
Asiakas: | Juvan kunta |
Tavoite: | Saada työvoimaa paikalliselle yrityksille ja uusia kuntalaisia Juvalle ohjaamalla liikennettä juvalletoihin.fi -sivustolle. |
Kohderyhmä: | Työikäinen väestö alueilta Etelä-Savo ja pääkaupunkiseutu. |
Kampanja-aika: | Keväällä maalis-, huhti- ja toukokuu. Kampanja jatkui syys-joulukuussa 2022. |
Mediat: | Sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram. |
Kohdennus: | Yli 18-vuotiaat, alueellinen kohdennus. |
Huomioitavaa: | Somemainonnan kokonaisuus on toteutettu useampana taktisena kampanjana, joissa on hyödynnetty eri mainossisältöjen testaamista tulosten parantamiseksi. Kampanjoiden sisältöjä on kehitetty noin kuukausittain, jonka lisäksi mainontaa ja parempiin tuloksiin pääsyä on tuettu uudelleenmarkkinoinnilla kohdennettuna jo kertaalleen mainoksiin ja verkkosivustoon sitoutuneille ihmisille. |
Mediat: | Somekampanjan lisäksi Mikkelin markkina-alueen maakuntalehti Länsi-Savossa 1/1 etusivu, kolmella toistolla suurjakeluissa. Viikon kampanjat digimediassa touko-, syys- ja lokakuussa lansi-savo.fi ja toukokuussa helsinginuutiset.fi näköislehdissä. |
Tutustu aineistoihin
Kampanjassa käytetiin asiakkaan valmiita kuva-aineistoja. Somekampanjan sisältöjä muokattiin noin kuukausittain.
Some-mainonta:
Näköislehti: