Natiiviartikkeli on hyvä keino myös silloin, jos yrityksen tiedotteella ei median uutiskynnystä ylitetä:
Kirsi Ojapelto, viestinnän asiantuntija, Lappeenrannan Energia
– Natiiviartikkeli on varteenotettava ja vaikuttava vaihtoehto yrityksen tärkeän viestin välittämiseen. Näin viesti ei myöskään jää verkossa mahdollisen median maksumuurin taakse vaan voidaan varmistaa viestin saatavuus avoimena median sähköisissä kanavissa.
Lappeenrannan Energian kerran kuukaudessa ilmestyvä natiiviartikkeli printissä ja verkkolehdessä on tuottanut hyviä tuloksia näkyvyydessä. Se palvelee mainiosti myös yrityksen viestintätarpeita kuluttajien suuntaan täydentäen muuta asiakasviestintää.
Lappeenrannan Energian viestinnän asiantuntija Kirsi Ojapelto toteaa, että verkkolehden lukija on erilaisessa lukumoodissa kuin yrityksen verkkosivuilla kävijä.
– Yrityksen verkkosivuilta haetaan yleensä tietoa tietystä asiasta, verkkolehdestä taas luetaan kiinnostavia artikkeleita. Tilastoista voi päätellä, että meillä samaa natiiviartikkelia luetaan lehden verkkosivuilla pitempään kuin yrityksen sivuilla.
Säännöllisesti ilmestyvä natiiviartikkelien sarja Etelä-Saimaassa sai alkunsa digiloikasta. Lappeenrannan Energia lopetti paperisen asiakaslehden, jolloin syntyi tarvetta lisätä tiedottamista muulla tavoin.
– Lähetämme asiakkaillemme kuukausittain sähköpostitse uutiskirjeen ja kerromme meneillään olevista asioista verkkosivuillamme, mutta kaipasimme muitakin kanavia. Kaikki eivät lue uutiskirjeitä, joten natiiviartikkelit vaikuttivat hyvältä ratkaisulta.
Lappeenrannan Energialla on Etelä-Saimaan verkkosivuilla oma sivupohja, josta lukija löytää viisi viimeisintä artikkelia ja suoran linkin yrityksen kotisivuille.
– Lukija voi klikkailla auki muitakin juttuja ja saa lisää tietoa siitä, mitä kaikkea meillä on meneillään. Monet kirjoitukset ovat ajattomia ja kiinnostavat lukijoita myöhemminkin kuin julkaisukuukautena.
Viestintämahdollisuuksia monenlaisiin tarpeisiin
Ojapelto on tyytyväinen Kaakon Viestinnän ammattilaisten tuottamiin sisältöihin. Yhteistyö on sujunut hyvin ja artikkelit ovat olleet korkealaatuisia.
– Ammattitaitoisilta sisällöntuottajilta tulee myös tuoreita näkemyksiä yrityksemme viestintään, se on aina tervetullutta. He osaavat katsoa asioita sivullisina vähän eri tavalla, hän pohtii.
Kerran kuukaudessa ilmestyvä natiiviartikkeli on yritykselle hyvä tapa myös testata, mistä asioista ollaan kiinnostuneita. Ojapelto kertoo, että lukuarvot ovat olleet yleisesti erittäin hyviä, mutta joissakin aiheissa on osuttu paremmin maaliin kuin toisissa.
– Esimerkiksi artikkeli sähkön säästämisestä kiinnosti kovasti ja sai aikaan paljon hyvää asiakaspalautetta. Se ilmestyi juuri oikeaan aikaan ja toi ihmisille tärkeää tietoa omista vaikutusmahdollisuuksista.
Hyväksi aiheeksi osoittautui myös natiiviartikkeli ideointikilpailusta. Artikkeli toi lisänäkyvyyttä viime vuoden lopulla järjestettyyn kestävän kehityksen ideointikilpailuun. Minunideani.fi-sivustolle tuli yhteensä 45 yhtiön asiakkaiden lähettämää ideaa.
– Se oli enemmän kuin toivoimme, kotiseudun hyvinvointi ja puhtaampi tulevaisuus selvästi kiinnostaa asiakkaitamme, Ojapelto sanoo.
Kiinnostuitko kampanjasta? Me autamme! Olipa tarpeesi valtakunnallinen tai paikallinen, palvelemme ripeästi.