”Mitä maksaa etusivu?” – Kuningattarenrannan K-market Loviisassa hyödynsi kuninkaallisen huomioarvon

”Lanseeraus starttasi kruununprinsessan vierailupäivänä torstaina, ja lauantaina meillä oli hylly lähes tyhjä. Olisi pitänyt tilata isompi määrä. Kysyntä yllätti.”

Peter Hortling, kauppias, K-Market Kuningattarenranta

Loviisan uusi K-Market näyttää, miten paikallinen yritys voi puhutella paikkakuntalaisia kekseliäästi, hauskasti ja luovasti tarttumalla hetkeen.

 

Kun Ruotsin kruununprinsessa Victoria ja prinssi Daniel olivat jo matkalla Loviisaan, Loviisan uuden K-Market Kuningattarenrannan kauppias Peter Hortling tajusi hetkensä koittaneen. Oma oluttuote oli ihan valmis – se odotti vain juuri oikeaa lanseeraushetkeä.

 

Kruununprinsessan Loviisa-vierailu sattui paikallismedia Loviisan Sanomien ilmestymispäivään, joten Hortling pani töpinäksi. Oma Jolly Roger -olutbrändi toivottaisi kuninkaalliset tervetulleeksi merenkulkijoiden ja laivanrakentajien kaupunkiin – isosti ja tyylillä.

 

Soitin omalle yhteyshenkilölleni Lauri Brucelle Meks Etelään ja kysyin, mitä Lovarin etusivu maksaa. Lauri oli heti juonessa mukana ja ehdotti, että otetaan printin oheen display-kampanja, johon saadaan mukaan molemmat kotimaiset kieliversiot pyörimään rinnakkain, vahvasti kaksikielisellä paikkakunnalla K‑Marketia vetävä Peter Hortling kertoo.

 

Tarve

K-Market Kuningattarenranta on Loviisan asuntomessualueella sijaitseva lähikauppa. Asuntomessut 2023 järjestettiin Loviisassa eli liike on aivan uusi. K-Market Kuningattarenranta on myös ”se pienempi K-kauppa” Loviisassa, mikä on sekä mahdollisuus että haaste.

 

Pienempänä uutena toimijana pitää tehdä rohkeita avauksia, jotta ylittää uutiskynnyksen, jotta meistä puhutaan. Halusin Jolly Rogerille näyttävän lanseerauksen. Kuninkaallisten saapuminen kaupunkiin antoi yllättäen upean mahdollisuuden tähän: kuninkaallinen vierailu kääntää katseet paikalliseen mediaa. Halusin ehdottomasti hyödyntää tämän huomioarvon, kuvailee Peter Hortling.

 

Samalla tavalla kuin lanseerauspäivän valikoituminen myös Jolly Roger -olut kristallisoitui brändiksi Peter Hortlingille hieman yllättäen: useat toisistaan erilliset ideat yksinkertaisesti löivät kättä eräänä iltana hänen istuessaan autossaan. Koska ilmaisu jolly roger tarkoittaa myös merirosvolippua yhdistyivät loviisalainen merenkulunhistoria, laivanrakennus ja Hortlingin oma historiainnostus sekä haaveissa ollut tuote.

 

Fat Lizard -panimo innostui Hortlingin ideasta oitis. Panimon graafikko loihti Jolly Rogerille näyttävän ulkoasun, jossa on tinkimättömästi huomioitu myös paikallisuus: tuotepakkauksen kuvituksena on käytetty graafikon näkemystä loviisalaisen Ungernin linnoituksen muureja. Oluen itsensä kehittämisessä Hortling ei ole ollut mukana, mutta Jolly Roger -brändi on hänen.

 

Ratkaisu

Samana päivänä kun kruununprinsessa Victorian saattue saapui Loviisaan, Jolly Roger toivotti ”heidän kuninkaalliset korkeutensa tervetulleiksi historialliseen Loviisaan” koko Loviisan Sanomien painetun lehden etusivun mitalla. Ja koska kaksikielisellä alueella ollaan, tervehdys oli sekä suomeksi että ruotsiksi.

 

Printin lisäksi Loviisan Sanomien verkkopalvelun displayn jättiboksipaketissa oli sama visuaalinen toteutus ja viesti – molemmilla kotimaisilla sekin.

 

 

Päädyimme animoituun jättiboksipakettiin, jossa kieliversiot ovat omina aineistoinaan. Liikkuva kuva herättää mielenkiinnon. Kääntyvää kuutiota muistuttava mainospaikka mahdollistaa hienosti tällaiset eri puolia mainostettavasta tuotteesta esiin tuovat esitykset. Tässä sillä huomioitiin kaksikielisen paikkakunnan kuluttajarakenne eli molemmat kieliryhmät, kiteyttää Lauri Bruce.

 

Jolly Rogerin lanseerauskampanjassa painetun lehden etusivumainos on kertaluontoinen, mutta diplay-mainonta jatkuu toistaiseksi. Digitaalisen median ketteryys ja sen monipuolisuus tulee tässä hyvin esiin. Kun kuninkaalliset olivat poistuneet kaupungista, vaihdettiin Jolly Roger -laseerauskampanjan materiaali toiseen ja hyvän alun saanut kampanja jatkui keskeytyksettä. Kampanja käyttää edelleen kahta kieliversiota.

 

Tulos

Mediaratkaisuilla tähdätään yleensä aina myyntiin. Peter Hortling kertoo tilanneensa panimon suositteleman ”tavallisen myyntierän”, 10 kennoa olutta.

 

Lanseeraus starttasi kruununprinsessan vierailupäivänä torstaina, ja lauantaina meillä oli hylly lähes tyhjä. Olisi pitänyt tilata isompi määrä. Kysyntä yllätti, kertaa kauppias Hortling.

 

Nyt varastot on taas täytetty ja myynti kulkee omalla painollaan. K-Market Kuningattarenrannan omaa olutta myydään ruokakaupoista vain K-Market Kuningattarenrannassa. Lisäksi tuote on myynnissä tarkkaan valituilla muutamalla kumppanilla.

 

Ketterästi ideasta toteutukseen

Paikallisen median myynnin ammattilaiset ovat lähellä yrittäjää ja luottamuksellinen yhteistyö mahdollistaa luovat ja ketterät toteutukset silloin, kun hetki on oikea. Yleensä myös nopealla aikataululla.

 

Tärkeää on uskaltaa tarttua hetkeen silloin, kun se koittaa. Rohkeus, ripeys ja mutkaton yhteys Meks Etelän myyntitiimiin auttoivat K-Market Kuningattarenrannan kauppias Peter Hortlingia maksimoimaan huomioarvon oman tuotteen lanseerauskampanjassa.

 

 

Kiinnostuitko kampanjasta tai tarvitsetko vinkkejä tavoittavaan markkinointiin? Me autamme!

Olemme tehneet yhteydenoton helpoksi, jätä vain yhteystietosi lomakkeelle ja mediamyynnin asiantuntijamme on yhteydessä sinuun. Palvelemme ripeästi, olipa tarpeesi alueellinen tai valtakunnallinen!

 

Ota yhteyttä 

Lue lisää referenssejä

Katso kaikki >
9.10.24

Vehkapuu todisti radioaaltojen tehokkuuden ja laajan paikallisen tavoittavuuden

LUe lisää
5.08.24

Tampereen Kendo-seura löytää harrastajat bussimedialla

LUe lisää
7.05.24

Bussimainonnalla hoituu niin taktinen kuin brändimarkkinointikin

LUe lisää
29.04.24

Uudenlainen digitaalinen toteutus houkutteli – aktivoitumisprosentti oli vaikuttavat 81 %!

LUe lisää