Aitoleipä on perinteitä ja suomalaista ruokaa arvostava kahvilaketju Tampereella. Ensimmäinen kahvila aloitti toimintansa vuonna 2006 Ideaparkissa ja nyt Pirkanmaalla on kuusi kahvilaa ja ravintolaa. Aitoleipä on tunnettu kotiruoasta, brunssista ja kahviloista Tampereen ja Pirkanmaan alueella.
Uuden ravintolan avaamisen yhteydessä Aitoleipä haki uudenlaista tapaa näkyä, herättää mielenkiintoa ja löytää asiakkaita. Aitoleipä valitsi mainosmuodoksi natiivin laatukaupunkilehti Tamperelaisen verkkopalvelussa.
”Saimme mainoksestamme hyvää palautetta. Artikkeli huomattiin ja sitä oli luettu. Tavoitteeseenkin päästiin, sillä mainoksen kautta saimme uusia asiakkaita.”
Aki Koivuniemi, toimitusjohtaja, Aitoleipä
Tavoite
Uuden ravintolan avaamisen yhteydessä natiiviartikkelilla halutiin esitellä uutta ravintolaa, sen tarjontaa, tunnelmaa ja sijaintia. Natiivin valintaan vaikutti se, että natiiviartikkelit tyypillisesti herättävät mielenkiintoa ja niitä luetaan tarkemmin kuin tavallisempia mainosmuotoja.
Uuden ravintolan lanseeraukseen natiivi toimii hyvin myös siksi, että artikkelissa on mahdollista avata aihetta laajemmin, kertoa tuotteesta tai palvelusta sekä käyttää vaikkapa useampia kuvia.
Toteutus
Aitoleipä tilasi natiivin niin sanotusti avaimet käteen -periaatteella. Tamperelaisen toimittaja ja kuvaaja saapuivat sovitusti paikalle ja juttu tehtiin yhteistyössä.
Aitoleivässä jutun sisältöön oltiin hyvin tyytyväisiä.
Tulos
Natiiviartikkelin onnistumista on helppo seurata datan avulla. Kuten muissakin digimainonnan muodoissa natiiviartikkelin raportista näkee, miten pitkään lukijat ovat mainoksen äärellä viihtyneet, mitä linkkejä siitä napsauttaneet sekä sen, onko mainokseen mahdollisesti myös palattu sen lukemisen jälkeen.