”Mediatalo Keskisuomalaisen Kamuan markkinointiviestinnän asiantuntijoiden kanssa työskentely on ollut alusta asti sujuvaa ja keskittyminen on ollut meidän liiketoiminnassamme. Jatkuvat palaverit, joita on edelleen kuukausittain, pitävät ajatuksen tuloksissa ja siinä, että kehitymme digitaalisessa markkinoinnissa verkkosivuston ja Googlen osalta jatkuvasti. Kamuan asiantuntijat pitävät meidät myös ajanhermolla ja tiedämme aina, kun uusia asioita tulee mahdollisiksi. Tästä hyvä esimerkki on Google Ads -hakusanamainonnan kuvalaajennukset, jotka saatiin meillä välittömästi käyttöön, kun ne tulivat ajankohtaisiksi.”
Marja Vilander, markkinointipäällikkö, Nuorisokeskus Piispala
Keski-Suomessa Kannonkoskella sijaitseva Nuorisokeskus Piispala on Suomen suurin nuorisokeskus, joka järjestää myös aktiviteettejä lähialueen asukkaille sekä toimii majoituskohteena. Piispalan tehtävä on tukea lasten ja nuorten hyvää elämää ja se toimii myös perheiden, ikääntyneiden, yritysten ja urheiluryhmien monipuolisena vapaa-ajan, liikunnan ja hyvinvoinnin keskuksena. Runsaat liikunta- ja harrastemahdollisuudet sekä monipuoliset majoitus- ja kokoustilat tarjoavat loistavat puitteet viihtymiselle, virkistäytymiselle, koulutuspäiville ja tapahtumille.
Lähtötilanne
Nuorisokeskus Piispalan verkkosivut kaipasivat uudistamista, jotta niillä tavoitettaisiin paremmin oikeat kohderyhmät ja saataisiin tuotua Piispalan laajaa palveluvalikoimaa paremmin esiin.
Millaiseen ongelmaan tai haasteeseen asiakas tarvitsi apua?
Uusien verkkosivujen yksi tärkeimmistä tehtävistä oli kertoa Piispalan palveluista siten, että jokainen sen kohderyhmään kuuluva löytäisi etsimänsä informaation sieltä nopeasti ja vaivattomasti.
Google Ads -hakusanamainonnan tärkeimpinä elementteinä oli varmistaa leirikouluretkiä varaavien henkilöiden tavoittaminen silloin, kun he itse etsivät palveluita Googlen hakuverkosta. Asiakkaan auttaminen ja ohjaaminen yhteydenottoon toteutettiin strategisesti suunnitelluilla konversiopisteillä: kun potentiaalinen asiakas saapui sivustolle, haluttiin hänelle antaa kaikista oleellisimmat tiedot Piispalan palvelu- ja aktiviteettitarjoamasta sekä kannustaa häntä ottamaan yhteyttä mahdollisimman matalalla kynnyksellä.
Ratkaisu
Piispalalle suunniteltiin ja rakennettiin uudet ja toimivat hakukoneoptimoidut verkkosivut, jotka suunniteltiin potentiaalisen asiakkaan ostopolun mukaisesti. Seuraavan vuoden aikana Piispala teki muokkauksia verkkosivuston rakenteisiin ja sisältöihin kerääntyneen verkkosivudatan perusteella. Esimerkiksi yhteydenottolomakkeen pituutta säädettiin lyhyemmäksi, tehden siitä asiakasystävällisemmän.
”Yhteydenotot verkkosivun kautta kasvoivat yli 100 % hakusanamainonnan avulla.”
Verkkosivujen valmistuttua aloitettiin Google Ads -hakusanamainonnan kohderyhmään kuuluvien henkilöiden ohjaamiseksi uudistetuille verkkosivuille. Hakusanamainonnalla tuettiin sivuston löydettävyyttä ja siten myös sivustoliikenteen kasvua. Google Ads -hakusanamainonnalla lähdettiin tavoittelemaan potentiaalisia asiakkaita sekä valtakunnallisesti että Piispalan lähialueilta. Lähialueille kohdennettiin päiväaktiviteetteihin liittyviä palveluita, kun taas valtakunnallisesti korostettiin laajemmin leirikouluihin, perhelomiin sekä majoituspalveluihin liittyvää Piispalan tarjoamaa.
Jatkuvan ja tarkasti optimoidun hakusanamainonnan avulla saatiin ensimmäisen vuoden aikana jo hyviä tuloksia aikaan: verkkosivukonversiot nousivat 22 prosentilla sekä leirikoulujen varausjärjestelmään ohjattu liikenne nousi 80 prosentilla. Myös verkkosivujen orgaanista liikennettä kasvatettiin ensimmäisen vuoden aikana 40 prosenttia ja sivuston kokonaiskävijämäärä nousi 30 prosentilla.