Toyotaa edustavan O.K. Auto Kouvolan myyntipäällikkö Jani Matilainen kertoo, että suurta mainosbudjettia tärkeämpää on osata valita oikeanlainen mainospaketti. Kohdentaminen on nykyään entistä haastavampaa, kun asiakkaita pitää tavoitella eri kanavista. Jos vaikka perheessä vaimo lukee Kouvolan Sanomia printtinä ja mies diginä, kattavalla mainospaletilla voidaan tavoittaa kumpikin lukija.
”Meillä on mainontaa vuoroviikoin Kouvolan Sanomien printissä ja digissä, se näyttää toimivan hyvin”, Matilainen toteaa.
”Yrityksen asiakaskunta on suurelta osin sama kuin Kouvolan Sanomien lukijakunta, joten kohderyhmän valinta on onnistunut”, Meks Kaakon asiakkuuspäällikkö Ari Melkko lisää.
Kouvolan Sanomien digitavoittavuus on 77 prosenttia talouksista, joiden tulot ovat yli 85 000 € vuodessa
Perinteisen lehtimainonnan mainio kaveri on välisivumainos, joka yllättää verkossa vierailevan näköislehden lukijan. Se on printtilehden näköislehteen lisätty ylimääräinen sivu, jonka voi kasvattaa vaikka kokonaiseksi liitteeksi. Seitsemänä päivänä ilmestyvä kokosivun mainos näköislehden välissä antaa näköalapaikan mainostajalle, sillä välisivumainos istuu saumattomasti osaksi muuta lehteä. Sinne voi lisätä halutessaan myös videoita.
”Välisivumainosten lukuarvot ovat olleet korkeita. Tehoa voidaan mitata muun muassa sillä, kuinka moni lukijoista klikkaa linkkiä ja vierailee yrityksen nettisivuilla. Olemme saaneet O.K. Auton tapauksessa hyviä tuloksia nettisivuille siirtyvistä ja siellä aikaa viettävistä lukijoista”, Melkko lisää.
Matilainen on tyytyväinen mutkattomaan asiakassuhteeseen ja tapaan, jolla mainosasiat hoituvat Melkon kanssa. Vuosia kestänyt yhteistyö on johtanut siihen, että miehet ymmärtävät toisiaan jo puolesta lauseesta.
Näköislehti matkaa mukaan kaikkialle
Tilastojen mukaan yli kolmasosa kaikista tilaajista maakuntalehdissä on digitilaajia. Digitaalinen tilaaminen kasvaa suhteellisen tasaisesti koko ajan. Usein käy niin, että yhdistelmätilauksesta, joka sisältää digin ja printin vaihdetaan digitaaliseen tilaukseen, tällöin näköislehti on varsinkin printtiä lukeneelle luontainen valinta. Se mielletään lukukokemuksena perinteisen lehden kaltaiseksi, sillä sivuja voi itse käännellä ruudussa.
”Lisäksi näköislehti kulkee mukana kaikkialle, missä on käytössä nettiyhteys tai mobiiliverkko”, Melkko muistuttaa.
Kouvolan alueella kattavuus on 66 prosenttia
Näköislehteä luetaan samalla tavoin kuin perinteistä paperilehteä eli sen parissa vietetään runsaasti aikaa. Välisivumainonnassa Melkko suosittelee kokeilemaan myös tarinallisia, juttumuotoon tehtyjä mainoksia eli sisältömarkkinointia.
”Tarinallinen mainossisältö uppoaa erittäin hyvin, koska näköislehden lukija on valmiiksi lukumoodissa. Siksi tämä mainosmuoto kannattaa käyttää hyödyksi.”
Tavoitteena olla paikallisesti paras
Matilaisen mukaan paikallisen median valinta sopii hyvin myös Toyotan Best Retail in Town -toiminta-ajatukseen. Mainostaminen Kouvolan Sanomissa vahvistaa mielikuvaa oman kaupungin autoliikkeestä.
”Meidän ei tarvitse olla kaikkein paras autotalo. Meille riittää oikein hyvin se, että olemme tämän kaupungin paras. Automyynnin lisäksi meillä on tarjota Kouvolassa huollon, korikorjaamon, maalaamon ja autovuokraamon palvelut”, hän kertoo.
Lapsiperheet Kouvolan Sanomien digi tavoittaa 65-prosenttisesti
Tällä hetkellä automaailman kuuma peruna on sähköautot. Toyotan toimintatyyliin sopii parhaiten katsella rauhassa, että muut ovat saaneet kehitettyä pahimmat sähköautojen lapsukset historiaan. Vasta sitten on aika rynnistää satalasissa sähköautomarkkinoille.
”Myymme paljon hybridejä, ne ovat suosittuja. Toyotalla on täyssähköauto bZ4X, jonka akkuturva on laajennettavissa miljoonaan kilometriin tai kymmenen vuoteen. Se on harvinaisuus sähköautomarkkinoilla”, Matilainen toteaa.
Millaisia tuloksia sinä haluat?
”Meillä on mainontaa vuoroviikoin Kouvolan Sanomien printissä ja digissä, se näyttää toimivan hyvin”
Jani Matilainen, myyntipäällikkö, O.K. Auto Kouvola