”Tavoitteemme oli tuoda digitukea tutuksi Pohjois-Savon alueella ja tämän natiivikampanjan avulla siinä onnistuttiin. Myös koko prosessi oli helppo suunnittelusta artikkelien julkaisuun ja yhteistyö oli toimivaa. Artikkelit olivat laadukkaita ja ulkoasullisesti ne innostivat lukemaan. Mikä parasta, myös artikkeleissa esitellyt toimijat kertoivat, että kampanjan myötä myös heille oli tullut paljon uusia yhteydenottoja”
Pohjois-Savon liitto., projektipäällikkö, Maria Puustinen
Pohjois-Savon liiton hallinnoima digivieri-hanke on koonnut yhteen alueellisen digituen toimijaverkoston. Digituki on sähköisen asioinnin, palvelun tai älylaitteen käytön tukea. Sen tarkoituksena on auttaa asiakasta itsenäiseen ja turvalliseen laitteen käyttöön ja sähköiseen asiointiin. Digituki voi olla etätukea, lähitukea tai koulutusta.
Tarve
Asiakkaalla oli tarve kertoa ja tuoda esille erilaisia digituen tarjoajia Pohjois-Savon alueella ja tehdä palveluita tunnetuksi.
Ratkaisu
Alueellisista digituen toimijoista tehtiin neljän diginatiivin sarja, joka julkaistiin Savon Sanomien, Warkauden lehden ja Iisalmen Sanomien verkkosivuilla helmi- ja huhtikuun välillä. Jokaisessa artikkelissa tuotiin laajasti esille yksi paikallinen digituen tarjoaja ja kerrottiin tarkemmin heidän toiminnastaan ja tarjolla olevasta avusta. Esitellyt toimijat olivat kattavasti koko Pohjois-Savon alueelta: Kuopiosta, Pielavedeltä ja Varkaudesta. Artikkelista oli ohjaus niin itse hankkeen sivuille kuin myös esitellyn toimijan verkkosivuille.
Tulos
Kampanjan tulokset olivat erinomaiset. Artikkeliin ohjaavat natiivimainokset keräsivät kampanjan aikana yhteensä 4 862 432 näyttöä ja natiiviartikkeleilla oli yhteensä 8544 lukijaa. Myös artikkelien keskimääräinen lukuaika oli todella hyvä, sillä juttujen parissa vietettiin keskimäärin 1 min 20 sek aikaa, mikä kertoo siitä, että artikkelit herättivät kiinnostusta halutussa kohderyhmässä ja artikkelit luettiin ajatuksella.
– Asiakkaalla oli hyvä ja kiinnostava aihe, jota he halusivat tuoda paikallisesti esille, joten natiivimainonta oli siihen paras väline. Mielestäni useamman artikkelin sarja toi hyvää kattavuutta ja monipuolisuutta kampanjaan, digituki pysyi aiheena esillä koko kevään, ja artikkelit säilyvät vuoden ajan verkkosivuillamme, toteaa asiakkuuspäällikkö Mervi Hakkarainen.
– Mielestäni tämä kokonaisuus on loistava esimerkki siitä, miten natiivia kannattaa hyödyntää. Kun tuote, palvelu tai esimerkiksi uudistus on sellainen, että siitä on mahdotonta kertoa perinteisen mainonnan keinoin, voi natiivimainonnan avulla asioista kertoa paljon laajemmin tavalla, joka on sivustoillamme käyville lukijoille ennestään tuttu. Ja tässä kampanjassa oli hienoa myös se, että natiiviartikkeleissa oli lukijoille aidosti hyödyllistä tietoa. Jos digituki ei itselle ole tarpeellista, niin varmasti lähipiiristä löytyy joku, jolle avusta voi vinkata, kertoo natiivimainonnan tuotepäällikkö Milla Kahelin Mediatalo Keskisuomalaisesta.