Mikä tekee digitaalisesta bussimainonnasta niin tehokasta?

 

Digitaalisen ulkomainonnan asiantuntijaltamme Nea Barmanilta kysytään usein, mikä tekee digitaalisesta bussimediasta niin tehokasta. Tässä bussimainonnan tehokkuuden salaisuus!

 

Media, jonka äärellä massat viipyvät

Mediatehokkuuden lähtökohta on se, että paikallisbusseilla liikkuu viikossa massoittain erilaisia ihmisiä ja näihin massoihin mahtuu hyvin erilaisia kohderyhmiä. Sanotaan, että bussimainonta on hyvin tavoittava paikallinen massamedia.

Tarvittaessa bussimedia voi myös olla hyvin kohdennettu media yksittäisen alueen, päivän tai kellon ajan mukaan. Siitä lisää tuonnempana.

 

Tavoita!

Uudellamaalla kahden viikon kampanjalla tavoitetaan yli puoli miljoonaa nettokontaktia, eli eri silmäpareja.

Tästä yli puolen miljoonan massassa työssäkäyviä 20–34-vuotiaita tavoitetaan jopa 64% kaikista alueella asuvista. Ja kaikista opiskelijoista, jotka asuvat Uudellamaalla omassa taloudessaan bussimainonnalla tavoitetaan jopa 70% kaikista alueen kyseisistä opiskelijoista (Kantar 2022).

 

Toisto, toisto ja toisto

Bussimainonnan tehoa lisää mainoksen toisto, joka nousee korkeaksi jo yhden matkan aikana. Keskimääräisesti mainos nähdäänkin bussin sisällä kahdesta neljään kertaa matkan aikana. Matka-ajan ollessa pidempi mainos kohdataan vielä useammin.

Keskimäärin paikallisbusseilla matkustetaan pitkiä aikoja. Matka-aika on 12 minuutista jopa yli 45 minuuttiin. Keskimäärin matkan aikana bussiyleisö kohtaa mainoksen neljä kertaa (n. 14 minuutin aikana).

Olemme tutkineet yhteistyössä Kantarin kanssa sitä, miten eri kaupungeissa busseissa matkustetaan. Esimerkiksi Uudellamaalla kahden viikon aikana yksi matkustaja matkustaakin 6,6 kertaa päivässä paikallisbussilla (Kantar 2022).

Käytännössä tämä tarkoittaa, että Uudellamaalla yli puolella miljoonalla eri henkilöllä on mahdollisuus nähdä mainos kahden viikon aika yhteensä noin 26,4 kertaa.

 

Kohdennettavuus

Kaikilla ei ole tietenkään tarve tavoittaa yli puolta miljoonaa kontaktia vaan esimerkiksi vain oman yrityksen läheisyydessä liikkuvat kohderyhmät. Tämäkin on mahdollista. Lisäksi voimme kohdentaa bussimainontaa vain tiettyihin päiviin tai tiettyihin kellonaikoihin.

Osana monimediapakettia digitaalinen bussimainonta kasvattaa erilaisten kohderyhmien tavoittavuutta alueella jopa kymmeniä prosentteja!

Mahdollisuuksia luoda tehokasta ja juuri oikeita kohderyhmiä tavoittavaa ja kustannustehokasta bussimainontaa on monia. Alueesi asiakasvastaava kertoo mielellään sinulle lisää ja auttaa pääsemään bussimainonnassa alkuun.

Ota yhteyttä!