Natiivimainonta on markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa käyttöönsä tilaa, joka on totutusti kuulunut vain median omalle sisällölle. Hyvä natiivimainos tarjoaa lukijalleen lisäarvoa: ratkaisun johonkin ongelmaan, tietoa tai esimerkiksi iloista mieltä hyvän tarinan kautta.
Natiivimainonta on mahdollista toteuttaa monikanavaisesti sekä verkossa että printtimedioissa. Verkossa kampanjaan kuuluvat etusivulle tuleva uutismainen natiivimainos sekä natiiviartikkeli. Printissä natiivimainonta tunnetaan perinteisemmin advertoriaaleina.
Natiivimainonnalla tuot viestisi osaksi luotettavien ja paikallisten medioiden uutisvirtaa.
Vinkit sisällöntuotantoon
- Mieti, mitä lisäarvoa voit tuoda lukijalle natiiviartikkelin sisällöllä ja sitä kautta luoda luottamusta ja ostoaikeita.
- Mieti, miten voit tarjota hyviä vinkkejä tai tuoda esiin omaa asiantuntijuutta asiakasreferenssin kautta.
- Vältä mainosmaisuutta ja perinteistä tuotejargonia.
- Kiinnitä erityistä huomiota otsikointiin, jonka kannattaa noudattaa samaa linjaa sivuston muun otsikoinnin kanssa.
- Hyvä otsikko on tarpeeksi konkreettinen ja puhutteleva. Se tuo sisällön lähelle lukijaa ja haluttua kohderyhmää olemalla paikallinen ja kiinnostava.
- Muista, että abstraktit ja ympäripyöreät otsikot eivät herätä lukijoiden kiinnostusta.
Älä unohda valokuvan voimaa kiinnostuksen herättäjänä!