Mitä vaalimarkkinoinnissa kannattaa huomioida?

luotettava mediaympäristö nostaa viestisi arvoa

 

Tiedätkö, mitä vaalimarkkinoinnissa kannattaa huomioida? Haluatko saada vinkkejä vaalikampanjasi mainontaan? Tässä artikkelissa kerromme sinulle, mitä sinun tulisi ottaa huomioon, kun suunnittelet näkyvyyttä vaalikampanjallesi.

 

Markkinointi ja mainonta ei ole sama asia, mutta ne molemmat ovat tärkeässä roolissa myös vaalien ympärillä. Markkinointi on aina laajempi kokonaisuus ja jokaiselta ehdokkaalta löytyy varmasti jonkinlainen markkinointistrategia, joka puolestaan ohjaa media- ja mainontasuunnittelua.

 

Vaalimarkkinointi ei sinänsä eroa millään tavalla muun markkinoinnin tai mainonnan periaatteista, mutta vaalit aiheuttavat yleensä esimerkiksi sen, että kilpailu näkyvyydestä kovenee, sillä mainostusmäärä lisääntyy tietyn jakson aikana merkittävästi. Tämän voi huomata erityisesti sosiaalisen median mainosalustoilla hintojen nousuna ja huonoimmassa tapauksessa tavoittavuuden heikkenemisenä.

 

Tehosta vaalikampanjasi markkinointia

 

Yllä mainitsemamme kilpailun koveneminen on toki yksi vaalimainonnan keskeisistä asioista, mutta sen lisäksi kokosimme alle viisi vinkkiä, jotka jokaisen ehdokkaan tulee ehdottomasti huomioida vaalimarkkinoinnin suunnittelussa.

 

  1. Mainos- ja mediaympäristö
    Vaaliehdokkaan arvokkain pääoma on henkilöbrändi ja siitä kannattaa pitää huolta. Sen takia on väliä, missä vaalimainonta näkyy eli minkälaisessa ympäristössä mainostetaan.
  2. Äänestyspäätös
    On hyvä muistaa, että äänestäjät etsivät eniten tietoa äänestyspäätöksensä tueksi painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä. Se on tärkeää huomioida myös mainonnassa, sillä ehdokkaan kannattaa näkyä siellä, missä kiinnostunut kohderyhmä on jo valmiina.
  3. Natiivimainonta ja sisältömarkkinointi
    Hyvään sisältöön ja sen jakeluun panostaminen ovat loistavia tapoja erottautua ja herättää aitoa kiinnostusta. Sisältömarkkinoinnin avulla kerrot mielenkiintoista tarinaa ja samaa sisältöä voit hyödyntää useissa kanavissa aina sosiaalisesta mediasta verkkosivuihin.
  4. Monikanavainen mainonta
    Monikanavainen mainonta on äärimmäisen tärkeää, sillä ehdokkailla on usein useampi vaaliteema. Eri teemat täytyy kohdentaa erilaisille yleisöille ja erilaisin viestein, jotta mainonta pysyy tehokkaana. Yhdessä mediassa tai kanavassa näkyminen ei tavoita välttämättä useampia kohderyhmiä eikä tuo riittävästi toistoa tehokkaan muistijäljen jättämiseksi. Monikanavainen mainonta ei ole enää suositus, vaan se on vaikuttavan mainonnan edellytys.
  5. Medioiden luotettavuus
    Digitalistin teettämän tutkimuksen* mukaan lähes 60 % digimedioiden kuluttajista kokee tärkeäksi sen, että mainontaa näytetään heille luotettavissa ympäristöissä. Näin ollen median luotettavuus vaikuttaa myös siihen, miten siellä kohdattuun mainontaan suhtaudutaan.

 

Toivottavasti koontimme auttoi sinua! Jotta voisimme auttaa sinua vielä enemmän, olemme:

 

  1. koonneet vaalimainonnan asiantuntijat yhdeksi tiimiksi auttamaan vaalimainostajia nopeasti ja helposti
  2. julkaisseet vaaliedun, joka tarkoittaa 35 % alennusta mediatilojen listahinnoista
  3. ottaneet käyttöön yhden alustan, jonka kautta yhteydenottaminen onnistuu ympäri vuorokauden
  4. koostaneet mainostajille suunnatun eduskuntavaaliesitteen.

 

Jos haluat tietää lisää, siirry alla olevasta linkistä vaalimainostajien omalle sivulle, jonne olemme koonneet kattavasti lisätietoa vaalimainonnan palveluihin ja asioihin liittyen.

 

Lisätietoja vaalimainostajille

 

*Digitalist 2021