B2B Insights

Luotettavat uutismediamme tarjoavat mainostajille tutkitusti laadukkaan ympäristön – kuluttajat suhtautuvat kotimaisissa uutismedioissa mainoksiinkin luottavaisemmin

Digilukemista ja sen ilmiöitä kartoitettiin 25.4.2024 julkaistussa laadullisessa tutkimuksessa, jossa haluttiin ymmärtää sanoma- ja aikakauslehtien digilukemisen ilmiöitä.

Mainontaan liittyen tutkimuksessa nousi esiin seuraavia tuloksia:

  • Luotettavassa mediassa mainos vaikuttaa luotettavalta
  • Ensisijainen luotettavuutta synnyttävä tekijä on median kotimaisuus
  • Myös median brändimielikuva vaikuttaa: suuret, vakavat mediat ovat luotettavampia kuin pienemmät ja viihteellisemmät mediat
  • Isommissa lehdissä mainostaviin yrityksiin luotetaan enemmän, koska heillä on ollut varaa hankkia kalliimpaa mainostilaa

Vaikuttaisi siltä, printistä tuttu halo-efekti (median positiiviset ominaisuudet heijastuvat mainostettavaan tuotteeseen) median ja mainonnan välillä toteutuu myös digilehdessä!

”Hyviä mainoksia on omasta mielestä ne, jotka tavallaan liittyvät asiaan.” Mies, 29-v.

Hyvän digimainonnan kriteereiksi löydettiin seuraavia asioita

  • Mainos sopii julkaisumedian sisältöön sekä tyyliin, ja on riittävän samanlainen median muun sisällön kanssa.
  • Mainonta on suunnattu lukijan tarpeisiin ja se tavoittaa oikeaan aikaan, ja oikeassa kontekstissa.
  • Mainos ei estä sivuston käyttöä, eikä toistu liian monta kertaa.
  • Mainos on selkeästi tunnistettavissa mainokseksi eikä se sekoitu journalistiseen sisältöön.

Lähde: Digilukemisen ilmiöt -tutkimus, Anni Haavisto, Dagmar 2024.

Media Audit Finland, Media-alan tutkimussäätiö.

Lue lisää Insightejä

Katso Kaikki
13.06.24

Kotimaisuus on edelleen kovaa valuuttaa!

LUe lisää
13.06.24

Arvaatko, mitä jäätelöä kannattaisi mainostaa bussimediassa?

LUe lisää
13.06.24

Globaalit brändit pitävät ykköspaikkaa kuluttajien valinnoissa

LUe lisää
15.05.24

Uutismedia on EU-vaaleissa äänestäjien luettava tietolähde

LUe lisää
15.05.24

Meksin medioilla on merkitystä

LUe lisää