Digilukemista ja sen ilmiöitä kartoitettiin 25.4.2024 julkaistussa laadullisessa tutkimuksessa, jossa haluttiin ymmärtää sanoma- ja aikakauslehtien digilukemisen ilmiöitä.
Mainontaan liittyen tutkimuksessa nousi esiin seuraavia tuloksia:
- Luotettavassa mediassa mainos vaikuttaa luotettavalta
- Ensisijainen luotettavuutta synnyttävä tekijä on median kotimaisuus
- Myös median brändimielikuva vaikuttaa: suuret, vakavat mediat ovat luotettavampia kuin pienemmät ja viihteellisemmät mediat
- Isommissa lehdissä mainostaviin yrityksiin luotetaan enemmän, koska heillä on ollut varaa hankkia kalliimpaa mainostilaa
Vaikuttaisi siltä, printistä tuttu halo-efekti (median positiiviset ominaisuudet heijastuvat mainostettavaan tuotteeseen) median ja mainonnan välillä toteutuu myös digilehdessä!
”Hyviä mainoksia on omasta mielestä ne, jotka tavallaan liittyvät asiaan.” Mies, 29-v.
Hyvän digimainonnan kriteereiksi löydettiin seuraavia asioita
- Mainos sopii julkaisumedian sisältöön sekä tyyliin, ja on riittävän samanlainen median muun sisällön kanssa.
- Mainonta on suunnattu lukijan tarpeisiin ja se tavoittaa oikeaan aikaan, ja oikeassa kontekstissa.
- Mainos ei estä sivuston käyttöä, eikä toistu liian monta kertaa.
- Mainos on selkeästi tunnistettavissa mainokseksi eikä se sekoitu journalistiseen sisältöön.
Lähde: Digilukemisen ilmiöt -tutkimus, Anni Haavisto, Dagmar 2024.
Media Audit Finland, Media-alan tutkimussäätiö.