Tahko on valtakunnallisesti tunnettu monipuolisista laskettelurinteistä sekä Suomen parhaasta after skistä. Tahko on paljon muutakin, aktiviteettejä on kehitetty ympärivuotiseksi, myös lapsiperheitä palveleviksi. Matkailukohteen monikanavaista markkinointia toteutetaan läpi vuoden. Tahkon markkinoinnissa innostuttiin Mediakonserni Keskisuomalaisen Black Friday -eduista ja tavoitettiin massoja.
Tarve
Vaikka Tahkon punapohjainen lippulogo tunnetaan läpi Suomen, tarvetta on myös paikalliseen, massoja tavoittavaan brändimainontaan.
– Meillä on tarve tavoittaa massoja niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Myös paikallista väkeä on heräteltävä, jotta kiinnostus säilyy. Lähellä olevaa saatetaan helposti pitää itsestään selvyytenä. Haluamme lisätä tietoisuutta palveluistamme lähialueellemme, ohjata mainonnalla verkkosivustollemme ja sen vuoksi mahdollisimman laaja paikallinen tavoittavuus merkitsee meille paljon, kertoo Kuopio-Tahko markkinoinnin asiakkuuspäällikkö Matias Romppainen.
Ratkaisu
Suuremmissakin markkinointibudjeteissa on tehtävä rajauksia mediavalinnoissa eri kampanjoiden osalta. Mediakonserni Keskisuomalaisen Black Friday -edut innostivat toteuttamaan ulkomainoskampanjan Kuopion seudun paikallisbussien ja Big One -näyttöjen mainospinnoilla.
– Tieto asiakkaan markkinoinnin tarpeista pohjautuu pitkäaikaiseen, avoimeen ja mutkattomaan kumppanuuteen. Tämän vuoksi poimin Black Friday -eduistamme Tahkon markkinointia juuri sillä hetkellä parhaiten palvelevat. Vaikka ulkomainontaa voi kohdentaa eri tavoin, tavoittaa se kaikki, kotioven ulkopuolella liikkuvat ja heitä on paljon, Meks Savon asiakkuuspäällikkö Marjo Ruokolainen sanoo.
– Hyvään tarjoukseen on helppo tarttua, etenkin, kun se vastaa suoraan tarpeeseemme. Aika monesti kaikki kampanjamme ovat monikanavaisia mutta nyt oli pääpaino alueellisessa ulkomainonnassa. Halusimme tavoittaa Kuopion seudulla, lähellä Tahkoa asuvat aktivoitumaan Tahkon Off-Season etuihin, toteaa Romppainen.
– Ulkomainonta tavoittaa laajasti erilaisia ihmisiä, eikä se rajaa ketään pois. Big One -mainospinnat on sijoitettu juuri sinne, missä väki liikkuu. Paikallisbusseilla liikutaan paljon ja matkan aikana matkustajat näkevät mainoksemme useaan kertaan. Helppous ulkomainonnalle altistumiseen viehättää, Romppainen miettii mediavalintaansa.
Ulkomainospinnoilla Kuopiolaisia heräteltiin selkeällä videoaineistolla kolmen viikon ajan.
Kaikilla alueen ulkomainospinnoilla pyöritettiin samaa aineistoa koko kampanjan ajan.
– Luotamme liikkuvan kuvaan ja sen vuoksi suosimme digitaalisissa mainosmuodoissa videoita. Varmistaaksemme mahdollisimman suuren muistijäljen, on sisällön ulkomainospinnoilla oltava hyvin yksinkertainen ja selkeä. Fokuksenamme oli ohjaus Tahko.com-verkkosivulle, toteaa Romppainen.
Tulos
Näymme kaikkiaan vahvasti Mediakonserni Keskisuomalaisen medioissa, sillä brändimarkkinoinnissa säännöllisyys on tärkeää. Black Friday -kampanjaetujen tuomilla toistoilla lisäsimme merkittäväksi kokonaisvaltaista näkyvyyttämme ja kuluttajien altistumista mainonnallemme. Tavoitellessamme massoja, laajempi kokonaisuus on tärkeää ja tämä ulkomainoskampanja oli merkittävä osa tuota kokonaisuutta, sanoo Romppainen tyytyväisenä.
Näin tavoitettiin massat Kuopiossa:
Tarve, tavoite ja kesto: Tavoittaa massoja paikallisesti ja ohjata Tahko.com -verkkosivulle. Kampanjajakso kolme viikkoa.
Mediat: Bussimediana paikallisbussit Kuopion kaupunkialueella ja Big One -mediat Kuopion kaupunkialueella; Carlson, Portti, KCM Päivärinta, KCM Kolmisoppi, Kauppakeskus Minna.
Tavoittavuus: 21 vuorokaudessa Big One- ja bussimedioilla Kuopiossa: Nettotavoittavuus 74 400 henkilöä, bruttokontaktit 788 000. Tavoittavuus alueen 15–79 v väestöstä 79 %.
Huomioitavaa: Kolmen viikon kampanja, tuo paljon toistoja ja yksi kuluttaja altistuu mainokselle keskimäärin 10,6 (OTS) kertaa.