Vuoden 2024 Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tulokset osoittavat merkittävää kasvua digilukijamäärissä useissa Mediakonserni Keskisuomalaisen lehdissä.
Tavoitamme jo 1,6 miljoona eri digilukijaa viikossa.
Tämä kasvu kertoo paikallisten uutismedioiden vahvasta roolista osana kuluttajien arkea. Tutkimus tukee paikallismedioiden asemaa luotettavina ja tavoittavina paikallisina brändeinä, joilla on myös valtakunnallista ulottuvuutta.
Mikä tekee paikallisesta mediasta ainutlaatuisen valtakunnallisiin medioihin verrattuna?
Olemme tarkastelleet kuluttajakäyttäytymistä eri näkökulmista. Tulokset osoittavat, että uniikki, lukijan omaa arkea koskettava merkityksellinen uutissisältö luo arvoa. Paikallinen sisältö – niin uutiset kuin mainonta – tavoittaa. Tämä näkyy suoraan mainonnan huomioarvossa: paikallisten lehtien verkkopalveluissa olevat mainokset huomataan useammin kuin sosiaalisessa mediassa tai valtakunnallisessa digimediassa.
Graafissa on havainnollistettu, miten kuluttajat kokevat alueensa oman digiuutismedian verrattuna valtakunnalliseen digiuutismediaan. Arvoasteikko 1-4 (1=ei sovi lainkaan, 4= sopii erittäin hyvin).
Mediakonserni Keskisuomalaisen suurimmat mediat tuoreen KMT 2024 tutkimuksen mukaan
Tilattavat, kokonaistavoittavuus
- Keskisuomalainen 452 600
- Savon Sanomat 316 300
- Etelä-Suomen Sanomat 227 800
- Karjalainen 147 200
- Etelä-Saimaa 140 000
Kaupunkilehdet, kokonaistavoittavuus
- Helsingin Uutiset 410 800
- Länsiväylä 246 500
- Tamperelainen 214 200
- Vantaan Sanomat 152 700
Lähteet: KMT 2024, Tietoykkönen 2022: Digitaaliset Uutismediat