B2B Insights

Digilukijamäärien kasvu kertoo paikallismedioiden merkityksestä kuluttajan arjessa

Vuoden 2024 Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tulokset osoittavat merkittävää kasvua digilukijamäärissä useissa Mediakonserni Keskisuomalaisen lehdissä.

Tavoitamme jo 1,6 miljoona eri digilukijaa viikossa.

Tämä kasvu kertoo paikallisten uutismedioiden vahvasta roolista osana kuluttajien arkea. Tutkimus tukee paikallismedioiden asemaa luotettavina ja tavoittavina paikallisina brändeinä, joilla on myös valtakunnallista ulottuvuutta.

Mikä tekee paikallisesta mediasta ainutlaatuisen valtakunnallisiin medioihin verrattuna?

Olemme tarkastelleet kuluttajakäyttäytymistä eri näkökulmista. Tulokset osoittavat, että uniikki, lukijan omaa arkea koskettava merkityksellinen uutissisältö luo arvoa. Paikallinen sisältö – niin uutiset kuin mainonta – tavoittaa. Tämä näkyy suoraan mainonnan huomioarvossa: paikallisten lehtien verkkopalveluissa olevat mainokset huomataan useammin kuin sosiaalisessa mediassa tai valtakunnallisessa digimediassa.

Graafissa on havainnollistettu, miten kuluttajat kokevat alueensa oman digiuutismedian verrattuna valtakunnalliseen digiuutismediaan. Arvoasteikko 1-4 (1=ei sovi lainkaan, 4= sopii erittäin hyvin).

 

Mediakonserni Keskisuomalaisen suurimmat mediat tuoreen KMT 2024 tutkimuksen mukaan

Tilattavat, kokonaistavoittavuus

  • Keskisuomalainen 452 600
  • Savon Sanomat 316 300
  • Etelä-Suomen Sanomat 227 800
  • Karjalainen 147 200
  • Etelä-Saimaa 140 000

 

Kaupunkilehdet, kokonaistavoittavuus

  • Helsingin Uutiset 410 800
  • Länsiväylä 246 500
  • Tamperelainen 214 200
  • Vantaan Sanomat 152 700

 

Lähteet: KMT 2024, Tietoykkönen 2022: Digitaaliset Uutismediat

Lue lisää Insightejä

Katso Kaikki
17.12.24

Mainostajalle tehokas ja vastuullinen valinta – kotimainen uutismedia on suomalaisille merkityksellinen

LUe lisää
4.12.24

Mainonta laadukkaassa uutismediassa on tutkitusti tehokasta ja vaikuttaa positiivisesti brändimielikuvaan

LUe lisää
4.12.24

Digitaalinen ulkomainonta kasvaa

LUe lisää
31.10.24

Luotettava ja laadukas paikallinen uutismedia kiinnostaa lukijoita myös oman alueen ulkopuolelta

LUe lisää
29.10.24

Digitaalinen uutismedia tavoittaa myös nuoret – tutkimuksen mukaan viiden suosituimman median listalla kaikissa ikäryhmissä

LUe lisää
25.09.24

Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaaliset uutismediat tavoittavat yli 1,6 miljoonaa suomalaista

LUe lisää
18.09.24

Uutismedia tarjoaa uniikkia tietoa – luotettavasti ja asiantuntevasti

LUe lisää
17.09.24

Digitaalinen ulkomainonta suosituin media, printin yllätysnousu

LUe lisää
12.09.24

Paikallisesti ja laadukkaasti toimitettu sisältö vetoaa lukijoihimme

LUe lisää
13.08.24

Näin kuluttajat käyttäytyvät vuonna 2024 – mitä vähittäiskaupan toimijoiden on hyvä tietää

LUe lisää
13.06.24

Kotimaisuus on edelleen kovaa valuuttaa!

LUe lisää
13.06.24

Arvaatko, mitä jäätelöä kannattaisi mainostaa bussimediassa?

LUe lisää
13.06.24

Globaalit brändit pitävät ykköspaikkaa kuluttajien valinnoissa

LUe lisää
15.05.24

Luotettavat uutismediamme tarjoavat mainostajille tutkitusti laadukkaan ympäristön

LUe lisää
15.05.24

Uutismedia on EU-vaaleissa äänestäjien luettava tietolähde

LUe lisää