Kantar tutkii vuosittain globaalisti suosituimpia brändejä sekä kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksia nopeasti liikkuvien kulutustavaroiden (FastMovingConsumerGoods) markkinoilla. FMCG-tuotteisiin kuuluvat esimerkiksi elintarvikkeet, juomat, hygieniatuotteet, kodin puhdistustuotteet ja lemmikkieläinten ruoka.
Raportista on havaittavissa muutama kiinnostava maailmanlaajuinen trendi.
Virvoitusjuomat jatkavat suosiotaan
Coca-Cola on maailman ostetuin brändi jo 12. kerran. Yleensäkin kofeiinipitoiset juomat, kuten energia- ja urheilujuomat sekä hiilihapotetut virvoitusjuomat ovat tuotekategoriana kasvattaneet suosiotaan maailmanlaajuisesti.
Tarjoukset kiinnostavat kulutuksen kasvaessa
Ruokaostosten keskimääräinen kulutus on kymmenessä vuodessa kasvanut peräti 60 prosenttia. Kaupan omat tuotemerkit kiinnostavat: näiden merkkien osuus kuluttajan ostoskorissa on jo 22,7 prosenttia. Globaalit brändit kuitenkin haukkaavat edelleen 30 prosentin osuuden ostoskorista.
Tutkimuksesta ilmenee myös, että kasvaneet kulut ajavat kuluttajia yhä aktiivisemmin tarjousten perään myös ruokaostoksilla.
Suosituimmat päivittäistavarabrändit globaaleilla markkinoilla ovat uusimman tutkimuksen mukaan:
1. Coca-Cola
2. Colgate
3. Maggi
4. Omo
5. Knorr
Lähde: Kantar Brand Footprint Report, 2024