Uutismedian paikallisuuden merkitys on säilynyt vahvana: 83 prosentille suomalaisista on tärkeää, että media kertoo lähiympäristön tapahtumista. Vaikka lukema on hieman laskenut viimeisen viiden vuoden aikana, se on edelleen korkea ja kertoo suomalaisten vahvasta suhteesta omaan lähiympäristöönsä. Uutismedian merkitys lähiympäristötiedon jakajana korostuu erityisesti 55 vuotta täyttäneiden joukossa (n. 90 %), mutta myös nuorimmissa sen osuus nousee 70 prosenttiin.
Sanomalehtimedia on suomalaisille paljon enemmän kuin uutisten lähde
Kotimainen media on suomalaisille merkityksellinen – Jopa 94 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä sitä, että Suomessa on sananvapautta ja demokratiaa puolustava uutismedia. Lisäksi 78 prosenttia vastanneista arvostaa, että heidän käyttämänsä media on kotimainen.
Vastuullisuuden arvostus heijastuu myös mainostajiin
Sanomalehtien uutisointiin luotetaan. Kotimaisia uutismedioita pidetään vastuullisina medioina, jotka tarjoavat tarkistettua, faktoihin perustuvaa, todenperäistä tietoa.
Vastuullisuus ja kotimaisuuden arvostus ovat kasvavia trendejä kuluttajien asenteissa. Tämä käy ilmi Dagmarin toteuttamasta Muuttuva kuluttaja 2024-tutkimuksessa: Peräti 1,6 miljoonaa suomalaista kertoo lisänneensä kotimaisten tuotteiden ostamista viimeisen puolen vuoden aikana – 400 tuhatta enemmän kuin viime vuonna.
Kotimaista mediaa ajatellaan myös kotimaisen työn kautta. Vastaajista 68 prosenttia on sitä mieltä, että mainostajien tulisi käyttää ennen kaikkea medioita, jotka työllistävät suomalaisia.
Lähteet:
Suomalaisten uutismedia 2024. Iro Research Oy. Tutkimuksen tilasi Uutismedian liitto.
Kotimainen media -tutkimus, syyskuu 2024. Kärkimedia. Kärkimedia toteutti tutkimuksen syyskuussa 2024 omassa sanomalehtien lukijoista koostuvassa yhteisössään sekä lehtien verkkosivustoilla. Kokonaisvastaajamäärä oli 6 208.
Dagmar: Muuttuva kuluttaja 2024.