B2B Insights

Mainostajalle tehokas ja vastuullinen valinta – kotimainen uutismedia on suomalaisille merkityksellinen

 

Uutismedian paikallisuuden merkitys on säilynyt vahvana: 83 prosentille suomalaisista on tärkeää, että media kertoo lähiympäristön tapahtumista. Vaikka lukema on hieman laskenut viimeisen viiden vuoden aikana, se on edelleen korkea ja kertoo suomalaisten vahvasta suhteesta omaan lähiympäristöönsä.  Uutismedian merkitys lähiympäristötiedon jakajana korostuu erityisesti 55 vuotta täyttäneiden joukossa (n. 90 %), mutta myös nuorimmissa sen osuus nousee 70 prosenttiin.

Sanomalehtimedia on suomalaisille paljon enemmän kuin uutisten lähde

Kotimainen media on suomalaisille merkityksellinen – Jopa 94 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä sitä, että Suomessa on sananvapautta ja demokratiaa puolustava uutismedia. Lisäksi 78 prosenttia vastanneista arvostaa, että heidän käyttämänsä media on kotimainen.

Vastuullisuuden arvostus heijastuu myös mainostajiin

Sanomalehtien uutisointiin luotetaan. Kotimaisia uutismedioita pidetään vastuullisina medioina, jotka tarjoavat tarkistettua, faktoihin perustuvaa, todenperäistä tietoa.

Vastuullisuus ja kotimaisuuden arvostus ovat kasvavia trendejä kuluttajien asenteissa. Tämä käy ilmi Dagmarin toteuttamasta Muuttuva kuluttaja 2024-tutkimuksessa: Peräti 1,6 miljoonaa suomalaista kertoo lisänneensä kotimaisten tuotteiden ostamista viimeisen puolen vuoden aikana – 400 tuhatta enemmän kuin viime vuonna.

Kotimaista mediaa ajatellaan myös kotimaisen työn kautta. Vastaajista 68 prosenttia on sitä mieltä, että mainostajien tulisi käyttää ennen kaikkea medioita, jotka työllistävät suomalaisia.

 

Lähteet:

Suomalaisten uutismedia 2024.  Iro Research Oy. Tutkimuksen tilasi Uutismedian liitto.

Kotimainen media -tutkimus, syyskuu 2024. Kärkimedia. Kärkimedia toteutti tutkimuksen syyskuussa 2024 omassa sanomalehtien lukijoista koostuvassa yhteisössään sekä lehtien verkkosivustoilla. Kokonaisvastaajamäärä oli 6 208.

Dagmar: Muuttuva kuluttaja 2024.

Lue lisää Insightejä

Katso Kaikki
4.12.24

Mainonta laadukkaassa uutismediassa on tutkitusti tehokasta ja vaikuttaa positiivisesti brändimielikuvaan

LUe lisää
4.12.24

Digitaalinen ulkomainonta kasvaa

LUe lisää
31.10.24

Luotettava ja laadukas paikallinen uutismedia kiinnostaa lukijoita myös oman alueen ulkopuolelta

LUe lisää
29.10.24

Digilukijamäärien kasvu kertoo paikallismedioiden merkityksestä kuluttajan arjessa

LUe lisää
29.10.24

Digitaalinen uutismedia tavoittaa myös nuoret – tutkimuksen mukaan viiden suosituimman median listalla kaikissa ikäryhmissä

LUe lisää
25.09.24

Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaaliset uutismediat tavoittavat yli 1,6 miljoonaa suomalaista

LUe lisää
18.09.24

Uutismedia tarjoaa uniikkia tietoa – luotettavasti ja asiantuntevasti

LUe lisää
17.09.24

Digitaalinen ulkomainonta suosituin media, printin yllätysnousu

LUe lisää
12.09.24

Paikallisesti ja laadukkaasti toimitettu sisältö vetoaa lukijoihimme

LUe lisää
13.08.24

Näin kuluttajat käyttäytyvät vuonna 2024 – mitä vähittäiskaupan toimijoiden on hyvä tietää

LUe lisää
13.06.24

Kotimaisuus on edelleen kovaa valuuttaa!

LUe lisää
13.06.24

Arvaatko, mitä jäätelöä kannattaisi mainostaa bussimediassa?

LUe lisää
13.06.24

Globaalit brändit pitävät ykköspaikkaa kuluttajien valinnoissa

LUe lisää
15.05.24

Luotettavat uutismediamme tarjoavat mainostajille tutkitusti laadukkaan ympäristön

LUe lisää
15.05.24

Uutismedia on EU-vaaleissa äänestäjien luettava tietolähde

LUe lisää