Brändit ovat saattaneet vältellä mainontaa uutismedioissa peläten kielteisiä mielleyhtymiä haastaviin aiheisiin, kuten politiikkaan, konflikteihin ja luonnonkatastrofeihin. Teadsin ja Lumen Researchin tutkimus kuitenkin paljastaa, että tämä varovaisuus on ollut turhaa. Mainonta uutismedioissa ei ainoastaan ole tehokasta, vaan se voi jopa parantaa brändimielikuvaa – jopa vaikeiden uutisaiheiden yhteydessä.
Tutkimuksen mukaan mainokset korkealaatuisessa journalistisessa ympäristössä saavat kuluttajat kiinnittämään enemmän huomiota ja suhtautumaan brändiin positiivisemmin.
Uutismediassa mainonta tutkitusti toimii:
Mainokset herättivät jopa 20 % enemmän huomiota, vahvistivat brändimielikuvaa 77 % ja lisäsivät sitoutumista 35 % verrattuna muihin kanaviin.
Uutismediaympäristö tarjoaa siis merkittäviä etuja brändeille — se ei ainoastaan houkuttele huomiota, vaan vahvistaa myös brändin positiivista asemaa ja sitoutumista. Kuluttajat erottavat selkeästi mainokset ja toimituksellisen sisällön, ja brändit voivat hyödyntää luotettavaa uutiskontekstia ilman pelkoa negatiivisista vaikutuksista. Uutismedioissa mainostaminen voi parantaa brändin näkyvyyttä ja mielikuvaa samalla, kun se tukee laadukasta journalismia ja luo brändille aitoja yhteyksiä sitoutuneeseen yleisöön.
Lähde: Tutkimuksen toteutti Lumen Research Teadsin toimeksiannosta. Siihen osallistui 900 yhdysvaltalaista kuluttajaa. Tutkimus hyödynsi Lumenin patentoitua silmänliikeseurantateknologiaa ja mittasi mainosten herättämää huomiota sekä keräsi kyselyvastauksia brändin muistettavuudesta ja mielikuvasta.