”Monikanavaisella kampanjalla tavoitimme erilaiset kohderyhmät ja teimme päiväkohtaisen kävijäennätyksen. Saimme yhteyshenkilöltämme todella onnistuneet vinkit mediavalintoihin ja myös sisältöihin. On hienoa toteuttaa kampanjoita yhdessä mediakumppanin kanssa, jolla on asiantuntijuus markkina-alueestamme, tutkittua tietoa eri kohderyhmien tavoittamisesta ja erinomaiset mediat kampanjan toteuttamiseen.”
Sari Koskinen, Markkinointi ja viestintä vastaava, Jyväskylän museot
Kolmesta museosta, Jyväskylän taidemuseosta, Keski-Suomen museosta sekä Suomen käsityön museosta, koostuva Jyväskylän museot valitsi Mediakonserni Keskisuomalaisen monikanavaiset mediaratkaisut eriaiheisten näyttelyidensä markkinointiin. Museoissa on vuosittain noin 30-40 vaihtuvaa näyttelyä. Vuosittainen asiakasmäärä museoissa on noin 100 000–120 000 kävijää.
Tarve
Jyväskylän museoilla oli tarve keskenään hyvin erilaisten näyttelyiden kohderyhmien mittavalle tavoittamiselle. Tavoitteena oli aktivoida talvilomailijoita museo- ja näyttelykäynneille sekä viestiä kattavasti näyttelyistä Keski-Suomen alueella.
– Meillä oli suuri tarve saada mediakumppaniltamme tietoa erilaisten kohderyhmien tavoittamisesta ja luonnollisesti halusimme maksimoida tavoittavuuden oikeilla mediavalinnoilla. Tavoitteena oli talviloman lähestyessä tavoittaa hyvin laaja-alaisesti potentiaalisia kävijöitä, sillä museoissa oli avoinna hyvinkin erityyppisiä näyttelyitä moottoripyöristä pelitaiteeseen, kertoo Jyväskylän museoiden markkinointi- ja viestintävastaava Sari Koskinen.
Erilaisten kohderyhmien tavoittaminen monikanavaisesti
Kampanjasuunnittelun lähtökohtana oli erilaisten näyttelyiden kohderyhmien tavoittaminen Keski-Suomen alueella mahdollisimman laaja-alaisesti. Mediakonserni Keskisuomalaisen medioilla tavoitetaan markkina-alueella yhteensä 85 prosenttia alueen 15-79-vuotiaasta väestöstä.
– Museolla oli ohjelmistossa erityyppisiä näyttelyitä ja keskustelumme pohjalta lähdimme suunnittelemaan eri kohderyhmät tavoittavaa markkinointia. Esimerkiksi nuorille kohdennettuun pelitaidenäyttelyyn valittiin tutkitusti kohderyhmän tavoittava paikallinen bussimedia ja moottoripyöränäyttelyn markkinoimiseen Keski-Suomen alueen Neste-medioiden digitaaliset näytöt. Taiteilijaseuran näyttelyssä kohdennettiin mainontaa alueellisesti vahvojen lehtimedioiden lukijoille kuuden paikallislehden paketilla ja display-kampanjalla lehtien verkkosivuilla. Talvilomalaisille viestittiin kymmenen päivän ajan display-kampanjalla keskisuomalainen.fi -verkkosivustolla ja viikon mittaisella digitaalisen ulkomainonnan kampanjalla isolla pinnalla Big One -mediassa Jyväskylän kävelykadulla. Asiakas hyödynsi ystävänpäivä-tarjouksemme ja räätälöimme monikanavaisen kampanjan asiakkaan tarpeiden pohjalta, avaa Meks Keski-Suomen asiakkuuspäällikkö Maija Ruopas kampanjasuunnittelua.
”Yhteistyömme Mediakonserni Keskisuomalaisen kanssa on jatkunut vuosia maakuntalehti Keskisuomalaisessa, kaupunkilehti Suur-Jyväskylän Lehdessä ja seudun vahvoissa paikallislehdissä. Viimeisen kolmen vuoden ajan olemme toteuttaneet laajempia markkinointikokonaisuuksia. Nyt kokeilimme ensimmäistä kertaa Neste-mediaa ja myös laajemmin paikallista bussimediaa. Yhteistyö on sujunut aina mutkatta ja näkyvyyspaketit on saatu räätälöityä budjettien ja kohderyhmien mukaan.”
– Mainoksissa oli erityyppisiä sisältöjä, mutta pääpaino oli ajankohtaisissa näyttelyissä ja kävijälle tarjottavissa toiminnallisissa palveluissa, houkuttelevilla kuvilla höystettynä, kertoo Koskinen monikanavaisen kampanjan aineistojen mediakohtaisista varioinneista.
Potentiaali toi tulosta
Talvilomakampanja toi museoon uuden päiväkohtaisen, 700 henkilön, kävijäennätyksen. Onnistuneilla, näyttelykohtaisilla mediavalinnoilla ja monikanavaisella kampanjalla tavoitettiin kohderyhmät erittäin hyvin. Asiakaskunnassa oli myös nuoria ja miehiä huomattavasti tavallista enemmän.
– Museoiden lattiat suorastaan natisivat liitoksistaan väenpaljoudesta. Ilahduttavaa oli, että erityisesti yläasteikäiset nuoret olivat löytäneet museoon. Tätä kohderyhmää ei meillä hirveästi näy. Kampanja sai liikkeelle myös huomattavasti tavallista enemmän miehiä. Monikanavaisuudessa meitä viehätti erityisesti potentiaali. Eri ihmiset kiinnittävät huomiota eri asioihin, joten mainoskanavien laajuus todella helpotti eri ryhmien tavoittamista. Jyväskylän taidemuseo ja Keski-Suomen museo ovat maakunnallisia vastuumuseoita, joten meille on tärkeää, että museot näkyvät koko maakunnan alueella. Suomen käsityön museo valtakunnallisena vastuumuseona taas panostaa oman alueen lisäksi myös valtakunnalliseen näkyvyyteen.
– Näin onnistuneen kampanjan pohjalta on mukava jatkaa seuraavien näyttelyiden markkinoinnin suunnittelua. Tulemme toteuttamaan monikanavaisia kampanjoita jatkossakin. Mahtavan tuloksen lisäksi meitä viehätti asioinnin vaivattomuus. Nähtäväksi jää, nouseeko päiväkohtainen kävijäennätys tulevaisuudessa, hymyilee Sari Koskinen.
Suunnittele oma digitaalinen ulkomainoskampanja karttasovelluksella.
Kiinnostuitko kampanjasta? Mediakonserni Keskisuomalaisen mediamarkkinoinnin asiantuntijat palveluksessasi!
Kun haluat tavoittaa valtakunnallisesti Kun haluat tavoittaa paikallisesti, valitse alueesi tästä
Näin toteutettiin Jyväskylän museoiden monikanavainen kampanja
Kampanja toteutettiin Mediakonserni Keskisuomalaisen medioissa, jotka tavoittavat kampanja-alueella yhteensä 85 prosenttia alueen 15-79-vuotiaasta väestöstä. Talvilomakampanja toi museoon uuden päiväkohtaisen, 700 henkilön, kävijäennätyksen.
Asiakas: Jyväskylän museot
Kampanjan tavoite: Tavoittaa laaja-alaisesti potentiaalisia kävijöitä museoiden hyvin erityyppisiin näyttelyihin ja markkinoida museoita talvilomalaisille.
Näyttelyiden kohderyhmälähtöisten kampanjoiden toteutus:
1. Jyväskylän museo
Näyttely | Taitelijaseuran värinäyttelyt. |
Kohderyhmä ja tavoite | Talvilomalaiset Jyväskylän maakunnista ja muualta Keskisuomesta. Kampanjan tavoitteena oli innostaa hiihtolomalaisia taidenäyttelyyn koko perheen kera. |
Media, digi | Digi, jättiboksipaketti, joka sisälsi 100 000 näyttöä keskisuomalainen.fi verkkoympäristössä. |
Kampanja-aika | 15.-27.2.2022. |
Media, printti | Printti, kuuden paikallislehden paketti, ilmoituskoko 82x55mm. Pakettiin sisältyivät: Sisä-Suomen Lehti, Viitasaaren Seutu, Viispiikkinen, Sampo, Laukaa -Konnevesi Lehti ja Hankasalmen Sanomat. |
Kampanja-aika | 21.2.-27.2.2022, Keski-Suomen talvilomia edeltävällä viikolla. |
Aineisto | Sama aineisto molemmissa. |
2. Keski-Suomen museo
Näyttely | Moottoripyöränäyttely |
Kohderyhmä ja tavoite | Kohderyhmänä olivat moottoripyöräilystä kiinnostuneet. Helposti toteutettava kampanja, mahdollisimman laaja näkyvyys Keski-Suomen alueella kohderyhmän tavoittavassa mediassa. |
Media, digitaalinen ulkomainonta | Liikenneasemamedia, Keski-Suomen 13 Neste-aseman yhteensä 57 diginäytöllä. |
Ajankohta | 14.-20.2.2022. |
Aineisto | Still -kuva, yksi aineisto läpi kampanjan. |
Huomioitavaa | Haluttiin tavoittaa massoja ympäri vuorokauden, ei ajallista kohdentamista. Näyttelyssä kävi tavallista enemmän miehiä. |
3. Jyväskylän taidemuseo
Näyttely | Pelitaidenäyttely |
Kohderyhmä ja tavoite | Kampanjan kohderyhmänä olivat erityisesti nuoret. Tavoitteena oli kohdentaa viesti mahdollisimman laajalle joukolle ja innostaa nuoret taidemuseon pelitaidenäyttelyyn. |
Media, digitaalinen ulkomainonta | Bussimedia, kaikissa Jyväskylän paikallisliikenteen 65 bussissa. |
Kampanja-aika | 21.2.-27.2.2022, Keski-Suomen talvilomia edeltävällä viikolla. |
Aineisto | Still-aineisto, yksi aineisto läpi kampanjan. |
Huomioitavaa | Mediaksi valittiin tutkitusti erityisen hyvin nuoret tavoittava paikallinen bussimedia. Näyttelyssä kävi poikkeuksellisen paljon yläasteikäisiä. |
4. Jyväskylän museot / Talviloma
Kohderyhmä ja tavoite | Kohderyhmänä olivat talvilomailevat lapsiperheet. Tavoitteena oli madaltaa lapsiperheiden kynnystä museokäyntiin, lisätä talviloman kävijämääriä välittämällä viestiä, että Jyväskylän museoissa on tekemistä lapsiperheille säällä kuin säällä. |
Media, digi | Digi, jättiboksipaketti, joka sisälsi 100 000 näyttöä keskisuomalainen.fi verkkoympäristössä. |
Media, digitaalinen ulkomainonta | Big One-media, Jyväskylä, Kompassin aukio, kävelykadulla, bruttokontaktit 132 300 kpl. |
Kampanja-aika ja aineisto | 18.-28.2.2022, yksi still-aineisto. |
Huomioitavaa | Museoissa tehtiin päiväkohtainen kävijäennätys. |
Tutustu aineistoihin:
Jyväskylän museo / värit-taidenäyttely
Keski-Suomen museo / moottoripyöränäyttely
Jyväskylän taidemuseo / pelitaidenäyttely
Jyväskylän museot / kiehtovia elämyksiä Jyväskylän museoissa