Meks tuottaa tulosta

Jyväskylän museoissa kävijäennätys monikanavaisella kampanjalla

Jyväskylän museoissa kävijäennätys monikanavaisella kampanjalla

”Monikanavaisella kampanjalla tavoitimme erilaiset kohderyhmät ja teimme päiväkohtaisen kävijäennätyksen. Saimme yhteyshenkilöltämme todella onnistuneet vinkit mediavalintoihin ja myös sisältöihin. On hienoa toteuttaa kampanjoita yhdessä mediakumppanin kanssa, jolla on asiantuntijuus markkina-alueestamme, tutkittua tietoa eri kohderyhmien tavoittamisesta ja erinomaiset mediat kampanjan toteuttamiseen.”

Sari Koskinen, Markkinointi ja viestintä vastaava, Jyväskylän museot

Kolmesta museosta, Jyväskylän taidemuseosta, Keski-Suomen museosta sekä Suomen käsityön museosta, koostuva Jyväskylän museot valitsi Mediakonserni Keskisuomalaisen monikanavaiset mediaratkaisut eriaiheisten näyttelyidensä markkinointiin. Museoissa on vuosittain noin 30-40 vaihtuvaa näyttelyä. Vuosittainen asiakasmäärä museoissa on noin 100 000–120 000 kävijää.


Tarve

 

Jyväskylän museoilla oli tarve keskenään hyvin erilaisten näyttelyiden kohderyhmien mittavalle tavoittamiselle. Tavoitteena oli aktivoida talvilomailijoita museo- ja näyttelykäynneille sekä viestiä kattavasti näyttelyistä Keski-Suomen alueella.

 

–  Meillä oli suuri tarve saada mediakumppaniltamme tietoa erilaisten kohderyhmien tavoittamisesta ja luonnollisesti halusimme maksimoida tavoittavuuden oikeilla mediavalinnoilla. Tavoitteena oli talviloman lähestyessä tavoittaa hyvin laaja-alaisesti potentiaalisia kävijöitä, sillä museoissa oli avoinna hyvinkin erityyppisiä näyttelyitä moottoripyöristä pelitaiteeseen, kertoo Jyväskylän museoiden markkinointi- ja viestintävastaava Sari Koskinen.

 

Erilaisten kohderyhmien tavoittaminen monikanavaisesti

 

Kampanjasuunnittelun lähtökohtana oli erilaisten näyttelyiden kohderyhmien tavoittaminen Keski-Suomen alueella mahdollisimman laaja-alaisesti. Mediakonserni Keskisuomalaisen medioilla tavoitetaan markkina-alueella yhteensä 85 prosenttia alueen 15-79-vuotiaasta väestöstä.

 

 Museolla oli ohjelmistossa erityyppisiä näyttelyitä ja keskustelumme pohjalta lähdimme suunnittelemaan eri kohderyhmät tavoittavaa markkinointia. Esimerkiksi nuorille kohdennettuun pelitaidenäyttelyyn valittiin tutkitusti kohderyhmän tavoittava paikallinen bussimedia ja moottoripyöränäyttelyn markkinoimiseen Keski-Suomen alueen Neste-medioiden digitaaliset näytöt. Taiteilijaseuran näyttelyssä kohdennettiin mainontaa alueellisesti vahvojen lehtimedioiden lukijoille kuuden paikallislehden paketilla ja display-kampanjalla lehtien verkkosivuilla. Talvilomalaisille viestittiin kymmenen päivän ajan display-kampanjalla keskisuomalainen.fi -verkkosivustolla ja viikon mittaisella digitaalisen ulkomainonnan kampanjalla isolla pinnalla Big One -mediassa Jyväskylän kävelykadulla. Asiakas hyödynsi ystävänpäivä-tarjouksemme ja räätälöimme monikanavaisen kampanjan asiakkaan tarpeiden pohjalta, avaa Meks Keski-Suomen asiakkuuspäällikkö Maija Ruopas kampanjasuunnittelua.

 

”Yhteistyömme Mediakonserni Keskisuomalaisen kanssa on jatkunut vuosia maakuntalehti Keskisuomalaisessa, kaupunkilehti Suur-Jyväskylän Lehdessä ja seudun vahvoissa paikallislehdissä. Viimeisen kolmen vuoden ajan olemme toteuttaneet laajempia markkinointikokonaisuuksia. Nyt kokeilimme ensimmäistä kertaa Neste-mediaa ja myös laajemmin paikallista bussimediaa. Yhteistyö on sujunut aina mutkatta ja näkyvyyspaketit on saatu räätälöityä budjettien ja kohderyhmien mukaan.”

 

– Mainoksissa oli erityyppisiä sisältöjä, mutta pääpaino oli ajankohtaisissa näyttelyissä ja kävijälle tarjottavissa toiminnallisissa palveluissa, houkuttelevilla kuvilla höystettynä, kertoo Koskinen monikanavaisen kampanjan aineistojen mediakohtaisista varioinneista.

 

Potentiaali toi tulosta

 

Talvilomakampanja toi museoon uuden päiväkohtaisen, 700 henkilön, kävijäennätyksen. Onnistuneilla, näyttelykohtaisilla mediavalinnoilla ja monikanavaisella kampanjalla tavoitettiin kohderyhmät erittäin hyvin. Asiakaskunnassa oli myös nuoria ja miehiä huomattavasti tavallista enemmän.

 

– Museoiden lattiat suorastaan natisivat liitoksistaan väenpaljoudesta. Ilahduttavaa oli, että erityisesti yläasteikäiset nuoret olivat löytäneet museoon. Tätä kohderyhmää ei meillä hirveästi näy. Kampanja sai liikkeelle myös huomattavasti tavallista enemmän miehiä. Monikanavaisuudessa meitä viehätti erityisesti potentiaali. Eri ihmiset kiinnittävät huomiota eri asioihin, joten mainoskanavien laajuus todella helpotti eri ryhmien tavoittamista. Jyväskylän taidemuseo ja Keski-Suomen museo ovat maakunnallisia vastuumuseoita, joten meille on tärkeää, että museot näkyvät koko maakunnan alueella. Suomen käsityön museo valtakunnallisena vastuumuseona taas panostaa oman alueen lisäksi myös valtakunnalliseen näkyvyyteen.

 

Näin onnistuneen kampanjan pohjalta on mukava jatkaa seuraavien näyttelyiden markkinoinnin suunnittelua. Tulemme toteuttamaan monikanavaisia kampanjoita jatkossakin. Mahtavan tuloksen lisäksi meitä viehätti asioinnin vaivattomuus. Nähtäväksi jää, nouseeko päiväkohtainen kävijäennätys tulevaisuudessa, hymyilee Sari Koskinen.

 

Suunnittele oma digitaalinen ulkomainoskampanja karttasovelluksella.

 

Kokeile heti!

Kiinnostuitko kampanjasta? Mediakonserni Keskisuomalaisen mediamarkkinoinnin asiantuntijat palveluksessasi!

 

Kun haluat tavoittaa valtakunnallisesti  Kun haluat tavoittaa paikallisesti, valitse alueesi tästä

Näin toteutettiin Jyväskylän museoiden monikanavainen kampanja

 

Kampanja toteutettiin Mediakonserni Keskisuomalaisen medioissa, jotka tavoittavat kampanja-alueella yhteensä 85 prosenttia alueen 15-79-vuotiaasta väestöstä. Talvilomakampanja toi museoon uuden päiväkohtaisen, 700 henkilön, kävijäennätyksen.

 

Asiakas: Jyväskylän museot

Kampanjan tavoite: Tavoittaa laaja-alaisesti potentiaalisia kävijöitä museoiden hyvin erityyppisiin näyttelyihin ja markkinoida museoita talvilomalaisille.

 

 

Näyttelyiden kohderyhmälähtöisten kampanjoiden toteutus:

 

1. Jyväskylän museo

Näyttely Taitelijaseuran värinäyttelyt.
Kohderyhmä ja tavoite Talvilomalaiset Jyväskylän maakunnista ja muualta Keskisuomesta.
Kampanjan tavoitteena oli innostaa hiihtolomalaisia taidenäyttelyyn koko perheen kera.
Media, digi Digi, jättiboksipaketti, joka sisälsi 100 000 näyttöä keskisuomalainen.fi verkkoympäristössä.
Kampanja-aika  15.-27.2.2022.
Media, printti Printti, kuuden paikallislehden paketti, ilmoituskoko 82x55mm. Pakettiin sisältyivät: Sisä-Suomen Lehti, Viitasaaren Seutu, Viispiikkinen, Sampo, Laukaa -Konnevesi Lehti ja Hankasalmen Sanomat.
Kampanja-aika 21.2.-27.2.2022, Keski-Suomen talvilomia edeltävällä viikolla.
Aineisto Sama aineisto molemmissa.

 

2. Keski-Suomen museo

Näyttely Moottoripyöränäyttely
Kohderyhmä ja tavoite Kohderyhmänä olivat moottoripyöräilystä kiinnostuneet. Helposti toteutettava kampanja, mahdollisimman laaja näkyvyys Keski-Suomen alueella kohderyhmän tavoittavassa mediassa.
Media, digitaalinen ulkomainonta Liikenneasemamedia, Keski-Suomen 13 Neste-aseman yhteensä 57 diginäytöllä.
Ajankohta 14.-20.2.2022.
Aineisto Still -kuva, yksi aineisto läpi kampanjan.
Huomioitavaa Haluttiin tavoittaa massoja ympäri vuorokauden, ei ajallista kohdentamista. Näyttelyssä kävi tavallista enemmän miehiä.

 

3. Jyväskylän taidemuseo

Näyttely  Pelitaidenäyttely
Kohderyhmä ja tavoite Kampanjan kohderyhmänä olivat erityisesti nuoret. Tavoitteena oli kohdentaa viesti mahdollisimman laajalle joukolle ja innostaa nuoret taidemuseon pelitaidenäyttelyyn.
Media, digitaalinen ulkomainonta Bussimedia, kaikissa Jyväskylän paikallisliikenteen 65 bussissa.
Kampanja-aika 21.2.-27.2.2022, Keski-Suomen talvilomia edeltävällä viikolla.
Aineisto Still-aineisto, yksi aineisto läpi kampanjan.
Huomioitavaa Mediaksi valittiin tutkitusti erityisen hyvin nuoret tavoittava paikallinen bussimedia. Näyttelyssä kävi poikkeuksellisen paljon yläasteikäisiä.

 

4.  Jyväskylän museot / Talviloma 

Kohderyhmä ja tavoite Kohderyhmänä olivat talvilomailevat lapsiperheet. Tavoitteena oli madaltaa lapsiperheiden kynnystä museokäyntiin, lisätä talviloman kävijämääriä välittämällä viestiä, että Jyväskylän museoissa on tekemistä lapsiperheille säällä kuin säällä.
Media, digi Digi, jättiboksipaketti, joka sisälsi 100 000 näyttöä keskisuomalainen.fi verkkoympäristössä.
Media, digitaalinen ulkomainonta Big One-media, Jyväskylä, Kompassin aukio, kävelykadulla, bruttokontaktit 132 300 kpl.
Kampanja-aika ja aineisto 18.-28.2.2022, yksi still-aineisto.
Huomioitavaa Museoissa tehtiin päiväkohtainen kävijäennätys.

Tutustu aineistoihin:

Jyväskylän museo / värit-taidenäyttely 

Keski-Suomen museo / moottoripyöränäyttely

Jyväskylän taidemuseo / pelitaidenäyttely

Jyväskylän museot / kiehtovia elämyksiä Jyväskylän museoissa

Meks tuottaa tulosta

Katso kaikki REFERENSSIT >

Bussimedia tavoittaa laajasti – voidaan puhua massamediasta. Lisäksi näyttömedia mahdollistaa hyvin monenlaiset sisällöt. Valitsemalla sisältö oikein, matkustajien huomion voi todella ottaa, kuten Fudo Kamaen esimerkki osoittaa.

Tampereen Jumppatiimi TAJU ry tuottaa harrasteliikuntaa kaikille rennon hyvällä fiiliksellä. TAJU on Tampereen suurin harrasteliikuntaseura yli 2000 jäsenellään.   TAJU markkinoi tarjoamiaan liikuntapalveluja monikanavaisesti,…

”Mainoksessa ollutta QR-koodia ladattiin satoja kertoja”

Juha Päivinen, The Bank

”Olemme käyttäneet bussimediassa olevissa mainoksissa alekoodeja lisähoukuttimina, mikä on toiminut tosi hyvin. Jopa niinkin hyvin, että alekoodia on yritetty lunastaa myös muissa kuin pääkaupunkiseudun liikkeissämme! Liikkeissämme ja verkkokaupassa on myös käynyt paljon uusia asiakkaita ostoksilla kampanjoiden aikana.”

Oona Hykkönen, markkinointipäällikkö, Yeppo & Soonsoo

”Kävijäryntäys kyllä yllätti! Olemme järjestäneet tapahtumia 10 vuotta ja tämä oli ensimmäinen kerta, että saatiin näin paljon kävijöitä liikkeelle. Ennen ei ole tarvinnut keskeyttää lipunmyyntiä!”

Timo Ranto, tapahtumapäällikkö, Pii Poo Oy 

HUS Diagnostiikkakeskuksella on toimintaa Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, ja tarvitsimme kesätyöntekijöitä kaikkiin kolmeen maakuntaan. Meks Etelän kautta saimme kampanjamme näkymään kaikilla näillä alueilla vaivattomasti joukkoliikenteessä. Kampanja oli meille vaivaton ja kustannustehokas toteuttaa.

Lauri Partanen, rekrytointisuunnittelija, HUS Diagnostiikkakeskus

Kesä on meille vuoden tärkeimpiä sesonkeja. Oikein ajoitetulla ja toteutetulla monikanavaisella kampanjalla varmistamme, että saamme sesongin myynneistä kaiken mahdollisen irti.

Aino Pärnänen, liiketoimintajohtaja, Yöpuu Yhtiöt
Kiinteistönomistaja huomio!

Onko sinulla kiinteistö tai maa-alue, joka voisi palvella mainospinnan sijaintina?

Haluaisitko laittaa seinäpintasi tai maa-alueesi hyötykäyttöön vuokraamalla tilaa digisuurtauluillemme, vai etsitkö jo olemassa olevalle digitaaliselle mainosnäytöllesi myyntikumppania?

Haluatko sinä aktivoida asiakkaasi?

ALOITETAAN.
Ota rohkeasti yhteyttä!

Monikanavaisuus kasvattaa tunnettuuttasi lähes 60 % ja yli kolminkertaistaa kuluttajan aktivoitumista. Mediatalo Keskisuomalaisen medioilla tavoitat ja aktivoit asiakkaasi – paikallisesti ja valtakunnallisesti.