Kallaveden Optiikan tulos Black Friday -eduilla 20 prosentin nousuun

Viidellä paikkakunnalla Pohjois-Savon alueella toimiva Kallaveden Optiikka Oy toteutti onnistuneesti monikanavaisen kampanjan hyödyntämällä Meks Savon Black Friday -etuja.

 

Tarve

Asiakkaalla oli tarve sesonkipainotteiseen markkinointiin ja laajemman tietoisuuden lisäämiseen optikkoliikkeiden palveluista ja tuotteista.

 

Ratkaisu

Meks Savon Black Friday -edut innostivat laajemman monikanavaisen kampanjan toteuttamiseen. Uutena mainosmuotona mukaan otettiin äänimainonta Radio Savon Aalloissa ja natiivimainonta alueen maakuntalehti Savon Sanomissa. Black Friday -etuja hyödynnettiin myös Siilinjärven optikkoliikkeen viisivuotis syntymäpäivien markkinointiin.

 

Vahvat paikalliset uutismediat herättelivät ja inspiroivat päätöksentekoon

Lehtimainonta oli mukana koko kampanjan ajan vaihtuvin aineistoin. Seitsemässä paikallisessa uutismediassa ilmoituksia julkaistiin kaikkiaan noin kolmekymmentä.

 

– Olemme huomanneet, että lehtimainonta paikallisissa sanoma- ja kaupunkilehdissä saa toimintaa aikaan. Paikalliset uutismediat ovat meille ehkä tärkein markkinointikanava ja luonnollisesti ne ovat eräänlainen kivijalka kampanjassamme. Niistä luetaan oman alueen uutisia, jotka vaikuttavat jokaisen arkeen ja haetaan tietoa paikallista tapahtumista. Lukijat haluavat paikallisista lehdistään tietoa myös paikallisen liike-elämän tarjouksista ja tempauksista, kertoo Kallaveden Optiikka Oy:n toimitusjohtaja Vesa Tirkkonen.

 

Siilinjärven optikkoliikkeen syntymäpäivistä tarjouksineen viestittiin myös display-kampanjalla paikallisen sanomalehden verkkosivuilla.

 

– Näiden paikallisten sanomalehtien verkkoympäristöön tullaan nimenomaan paikallisen sisällön vuoksi ja sen vuoksi ne ovat mielestämme ihan paras paikka alueen väestön tavoittamiseen. Erityisesti meitä viehätti myös verkkomainonnan tuoma mahdollisuus eri-ikäisten paikallisten kuluttajien tavoittamisesta laajemmin, toteaa Tirkkonen.

 

Loikka äänimaailmaan kuultiin

– Emme olleet aiemmin käyttäneet radiomainontaa, koska olen ajatellut sen olevan haasteellista toteuttaa. Black Friday -eduilla päätimme kuitenkin kokeilla sitä heti herättelyvaiheesta alkaen. Radio olikin melkoinen huomionherättäjä! Saimme laajan kuuluvuuden kaikkien optikkoliikkeidemme alueille ja asiakkailtamme eniten palautetta juuri radiomainoksistamme. Toteutus olikin yllättävän helppoa. Se tapahtui kuin avaimet käteen -periaatteella, myhäilee Tirkkonen tyytyväisenä.

 

Radiomainoksen tuotti Mediakonserni Keskisuomalaisen markkinointiviestintäyhtiö Kamua. Mainos esitettiin Radio Savon Aallossa primetime-aikoina ja spottien määrä oli 50.

 

Natiivilla syvyyttä harkintavaiheeseen

Natiivimainonnalla haluttiin harkintavaiheessa vahvistaa kuluttajien mielikuvaa laadukkaasta ja palvelevasta optiikkaketjusta maakuntalehti Savon Sanomissa. Sisällön natiiviin tuotti Mediakonserni Keskisuomalaisen sisällöntuotanto.

 

– Kallaveden Optiikan kanssa oli ilo tehdä yhteistyötä, sillä heillä oli jo alkuvaiheessa varsin selkeä kuva omasta viestistään. Onnistuneen natiiviartikkelin perusedellytys on, että asiakkaan oma intohimo hänen tarjoamaansa palvelua kohtaan saadaan kuuluville, pohtii kaupallinen tuottaja Mikko Kääriäinen.

 

– Haastattelussa tuli hyvin selvästi esille se, kuinka tärkeää yksilöllinen asiakaspalvelu kyseisessä yrityksessä on, joten tätä haluttiin artikkelissa korostaa. Teksti editoitiin lopulliseen muotoonsa hyvässä yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa, ja juttu keräsikin huiman määrän klikkauksia Savon Sanomien verkossa, sanoo Kääriäinen.

 

– Yhteinen nimittäjä kaikissa toimipisteissämme on hyvä henkilökohtainen palvelu, laadukkaat tuotteet sekä tyytyväinen asiakas. Natiivi tarjosi mahtavan kanavan tuoda näitä laajemmin alueen kuluttajien tietoisuuteen alueen valtamediassa ja jaoimme natiivia myös omissa somekanavissamme, toteaa Tirkkonen natiivin hyödyistä.

 

Tulos

– Hyödyntämällä Black Friday -etuja monikanavaiseen mainontaan, tavoitimme selkeästi enemmän ja laajemmin kuin aiempina vuosina. Liikevaihtomme kasvoi 20 prosenttia aiemmasta vastaavasta ajasta, iloitsee Tirkkonen monikanavaisen kampanjan tuomasta onnistumisesta.

Lue lisää referenssejä

Katso kaikki >
29.04.24

Uudenlainen digitaalinen toteutus houkutteli – aktivoitumisprosentti oli vaikuttavat 81%!

LUe lisää
10.04.24

Paikallisliikenteen bussimainonta tavoitti opiskelijat ja kasvatti asiakaskuntaa

LUe lisää
21.03.24

Kohdennettu bussimainonta täytti Yeppo & Soonsoon tavoitteet

LUe lisää
20.03.24

O.K. Auto Kouvola vahvistaa
Toyotan vetovoimaa välisivumainoksilla

LUe lisää