”Autovakuutuskampanjan tutkimukset osoittivat sen, että ajankohtaisella brändimainonnalla saadaan hyvä huomioarvo. Paikallinen uutismedia luo mainostajasta vahvan paikallisuuden ja luotettavuuden tunteen. Lisääntyneen paikallisen näkyvyyden ansiosta asiakaskehitys on parantunut entisestään.”
Christoffer Wickholm, Markkinointipäällikkö, LähiTapiola Uusimaa
LähiTapiola valitsi Mediatalo Keskisuomalaisen paikallisen display-mainonnan tunnettuuden ja myynnin vahvistamiskampanjaansa. LähiTapiola Vahinkovakuutus on Suomen johtavia vahinkovakuuttajia. Yhtiön juuret ulottuvat 1700- ja 1800-luvuille.
LähiTapiola toteutti syksyllä 2021 display-kampanjan Uudenmaan alueella, kuuden eri paikallisen lehden verkkopalveluissa. Kampanja kohdistui autovakuutuksiin ja oli ajoitettu pahimpaan hirvikolariaikaan ja pimeneviin syyskeleihin 27.9.-15.10.2021.
LähiTapiolan display-kampanjasta toteutettiin huomioarvotutkimus, joka osoittaa, miten kampanjassa onnistuttiin. Tutkimuksesta käy ilmi kampanjan tavoittavuus, teho, mainonnan vaikutus mielikuvaan sekä luovan toteutuksen onnistuminen.
Display-kampanjan tulokset
LähiTapiolan autovakuutuskampanja onnistui hyvin monella eri mittarilla. Kampanjan kautta LähiTapiola pystyi tutkitusti kasvattamaan tunnettuuttaan, lisäämään myyntiä verkossa sekä vaikuttamaan positiivisesti mielikuviin.
– Paikallisesti vahvojen uutismedioiden display-mainonnasta saatiin jälleen erittäin hyvää liikennettä meidän verkkosivuillemme. Paikallisessa mediaympäristössä mainos tulee lähemmäs kuluttajaa ja luo mainostajasta luotettavuuden tunteen.
Pitkäjänteinen panostaminen display-mainontaan lukijalle tutussa ympäristössä on näkynyt positiivisesti liiketoiminnassamme ja tuonut sivuillemme yli 10000 kävijää. Kampanja kasvatti meidän tunnettuuttamme alueella. Lisääntyneen paikallisen näkyvyyden ansiosta asiakaskehitys on parantunut entisestään, LähiTapiola Uusimaan markkinointipäällikkö Christoffer Wickholm kertoo.
Huomioarvotutkimuksen hyödyt
Kampanjaraportista käy ilmi, että LähiTapiolan display-kampanja onnistui erityisen hyvin mittareilla mainoksen hyödyllisyys, tietoa antava ja tunnettuutta herättävä. Näillä mittareilla saatiin huomattavasti paremmat tulokset, kun verrataan toimialan mainonnan keskimäärin saamiin tuloksiin.
Raportin luovan sisällön arvio kertoo, että ajankohtaisen ja puhuttelevan aiheen valitseminen kampanjaan toimi hyvin. Huomioarvotutkimus on auttanut asiakasta peilaamaan omia sisältöratkaisujaan tutkimustulosten perusteella.
– Syksyn autovakuutuskampanjan tutkimukset osoittivat sen, että ajankohtaisella brändimainonnalla saadaan hyvä huomioarvo. Saimme vahvistuksen, miten hyvin olimme onnistuneet luovassa sisällössä, sekä palautetta, mitä kohderyhmä piti kampanjasta, Christoffer Wickholm kiteyttää.
– Tutkimus on mainostajalle erinomainen työkalu digikampanjan luovan toteutuksen onnistumisen mittaamiseksi. Kohderyhmän tavoittavuusprosentit konkretisoivat viestikärjen onnistumista. Erityisen hyviä tuloksia saadaan ajankohtaan sidotulla sisällöllä. Esimerkiksi LähiTapiolan kampanjassa haluttiin puhutella autoilijoita ajankohtaisesti syysliikenteen vaaroista ja niiden myötä autovakuutuksen tärkeydestä. Pidempiaikaisissa asiakkuuksissa pystytään vuosittain tehtävillä tutkimuksilla seuraamaan tuotteen tai palvelun tunnettuuden kasvua, kertoo Meks Etelän digimyynnin asiantuntija Tomi Kytömaa.
Yhteistyö
LähiTapiola kehuu yhteistyön Mediatalo Keskisuomalaisen paikallisen digiasiantuntija Tomi Kytömaan ja mediamyyjä Tiina Seppäsen kanssa sujuneen hienosti.
– Yhteistyö sujuu erinomaisesti. Tavoitamme toimialueemme kohderyhmät helposti niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti Mediatalo Keskisuomalaisen laajasta verkkotarjonnasta. Tulemme ehdottomasti jatkossa käyttämään mediakumppanimme vahvaa monikanavaisuutta markkinoinnissamme ja kokeilemaan, miten onnistumme eri kanavissa, Christoffer Wickholm sanoo.
Kiinnostuitko kampanjasta?
Mediakonserni Keskisuomalaisen mediamarkkinoinnin asiantuntijat palveluksessasi!
Kun haluat tavoittaa valtakunnallisesti
Kun haluat tavoittaa paikallisesti, valitse alueesi tästä
Näin LähiTapiolan kampanja onnistui
Vuodenaikaan kohdennettu autovakuutuskampanja tavoitti hyvin ja osui erityisesti kohderyhmään, jossa se vaikutti myönteisesti mielikuvaan ja lisäsi selvästi kiinnostusta. Myös yleisellä tasolla kampanja onnistui hyvin. Tutkimuksen toteutti Digitalist Group Oy.
Kampanja-aika ja tutkimuksen toteutus: 27.9.- 15.10.2021
Tutkitut sivustot | keski-uusimaa.fi, loviisansanomat.fi, mäntsälänuutiset.fi, nurmijärvenuutiset.fi, sipoonsanomat.fi, uusimaa.fi |
Tutkimustuloksia: | |
Tunnettuus | 72 % |
Kiinnostuksen lisääntyminen tuotetta kohtaan | 40 % |
Brändimielikuvan vahvistuminen | 27 % |
Viisi vahvinta mainosta kuvaavaa ominaisuutta | mainostaja erottuu selkeästi, hyödyllinen, tietoa antava, selkeä, tunteita herättävä |
Tuloksia kohderyhmään kuuluvista: | |
Myönteinen vaikutus mielikuvaan | 47 % |
Kiinnostuksen lisääntyminen tuotetta kohtaan | 66 % |
Huomioarvo | 60 % |
Tutustu kampanja-aineistoihin: