”Kävijäryntäys kyllä yllätti! Olemme järjestäneet tapahtumia 10 vuotta ja tämä oli ensimmäinen kerta, että saatiin näin paljon kävijöitä liikkeelle. Ennen ei ole tarvinnut keskeyttää lipunmyyntiä!”
Timo Ranto, tapahtumapäällikkö, Pii Poo Oy
Pii Poon LEGO-tapahtuma sai Helsingin Messukeskuksen seinät ja katonkin pullistelemaan syksyllä 2023. Miten Pii Poo sen teki eli sai kävijät niin sankoin joukoin liikkeelle?
Pii Poo Oy on vuonna 2016 perustettu LEGO-tuotteisiin erikoistunut suomalainen perheyritys. LEGO-myymälän ja verkkokaupan lisäksi Pii Poo tuottaa LEGO-palikoihin liittyviä palveluja ja järjestää vuosittain useita LEGO-tapahtumia, joista yksi on Suomen suurin LEGO-tapahtuma Helsingin Messukeskuksessa.
Tavoite
Pii Poo oli varannut tilat Helsingin Messukeskuksesta viikonlopuksi 30.9-1.10.2023, ja enää paikalle tarvittiin vain kävijät. Aiempina vuosina Pii Poo oli luottanut maksetun somemarkkinoinnin voimaan. Tänä vuonna markkinointia haluttiin laajentaa myös muihin medioihin, ja Pii Poo päätti kokeilla mediapaletissaan ensimmäistä kertaa Meks Etelän kanavia: printtimainontaa ja bussimediaa.
Ratkaisu
Meks Etelän mediaratkaisuista Pii Poo valitsi omaan kampanjaansa bussimedian sekä pääkaupunkiseudun laatukaupunkilehtien painetut lehdet eli printti-ilmoituskierroksen Meks Etelän laatukaupunkilehdissä Helsingin Uutiset, Länsiväylä ja Vantaan Sanomat.
Bussimediassa kampanjaan valjastettiin pääkaupunkiseudulla liikennöivät runkolinjat sekä Uudenmaan alueen pikavuoroliikenne. Bussimedian mainokset ovat näyttäviä. Ne herättävät matkustajien huomion ja saavat osakseen keskittynyttä huomiota. Sanotaankin, että bussimedia jättää pitkäkestoisen muistijäljen. Pii Poon bussimediakampanja pyöri bussien näytöillä yhden viikon ajan.
”Markkinointikampanjan tekeminen Meks Etelän kanssa sujui todella hyvin ja kampanjan toteuttaminen oli meille helppoa. Olemme sopineet jo oman yhteyshenkilömme kanssa yhteistyöstä tulevien tapahtumiemme osalta. On hienoa, että asioitamme hoitaa yksi henkilö, johon on helppo olla yhteydessä”, Pii Poo Oy:n tapahtumapäällikkö Timo Ranto kiittelee.
Printin ja bussimedian yhdistäminen mahdollistaa kohderyhmien tavoittamisen laajalla peitolla. Meks Etelän kanavien lisäksi Pii Poolla oli käytössä vaikuttajamarkkinoinnin keinoja sekä maksettua somemainontaa.
”Halusimme kampanjalle kokonaisvaltaisen näkyvyyden ja monipuolisen vaikutusalueen. Koska lapsiperheet olivat tapahtuman tärkeimpiä kohderyhmiä, päätimme yhdistää printtimainonnan tehokkaaseen bussimediaan, joka tavoittaa suuren massan sekä erityisesti lapsiperheitä. Tavoitimme kampanja-aikana yli 932 000 matkustajaa!” Meks Etelän asiakkuuspäällikkö Verner Partanen kertoo kampanjakokonaisuudesta.
Tulos
Pii Poo oli asettanut kävijätavoitteeksi 17500 kävijää. Tämä tavoite meni isosti rikki ja LEGO-tapahtumaan saapui 20500 kävijää. Kävijäryntäys oli niin kova, että tilat täyttyivät ja lipunmyynti jouduttiin sulkemaan.
”Olemme syksyn tapahtumaan Helsingin Messukeskuksessa kokonaisuudessaan oltiin tyytyväisiä. Isoimmissa kaupungeissa on hyvät bussimedian verkostot. Bussimedia tulee olemaan meillä tapahtumamarkkinoinnissa käytössä myös tulevien tapahtumiemme markkinoinnissa”, Timo Ranto kertoo.
”Olen erittäin iloinen Pii Poon menestyksestä tänä vuonna heidän suurimmassa tapahtumassaan. Tulos kertoo hyvin siitä, että kanavavalinnat tavoittivat oikean yleisön ja miten oikeilla ratkaisuilla on mahdollista aktivoida ihmisiä kiinnostaviin tapahtumiin. On ilo jatkaa yhteistyötä Timon ja Pii Poon kanssa myös tulevien tapahtumien parissa!” Verner Partanen summaa yhteistyön tuloksia.
Tapahtumasta kävijämenestys?
Meks Etelä apunasi!