Leipomon myynti kasvuun monikanavaisella mainonnalla

leipomo koppasen yrittäjä Jani

Leipomo Koppanen on kouvolalainen leipomo, jolla on toimipisteet sekä Valkealassa että Kouvolan keskustassa.

Juhlavuoden suunnittelu

Leipomo Koppanen oli täyttämässä 50 vuotta. Juhlavuotta varjosti koronan aiheuttama hankala tilanne, mutta yrityksen omistaja Jani Koppanen ei antanut sen estää merkittävän vuoden suunnittelua. Oli selvää, että konkreettista tilaisuutta ei voitu järjestää, mutta korvaavien suunnitelmien tekeminen alkoi siitä huolimatta kovalla vauhdilla.

– Vallitsevan koronatilanteen vuoksi juhlia ei voitu järjestää, joten päädyimme luomaan täysin uuden juhlakakkumalliston juhlatilaisuuden sijaan, Jani kertoo.

Kun asiasta oli päätetty, seuraavaksi täytyi ryhtyä suunnittelemaan kakkumalliston markkinointia ja syntymäpäivien kampanjointia. Uusien tuotteiden tuominen markkinoille vaatii usein aikaa ja laajaa mainontaa. Nyt tavoitteena oli tuoda kokonainen kakkumallisto, joten sitä varten tarvittiin hyvät suunnitelmat ja paljon näkyvyyttä.

Leipomo Koppanen päätyi hyödyntämään mainonnassaan videota, jotta näyttävät kakut saatiin parhaalla mahdollisella tavalla esille. Suunnitelmissa oli mainospaikka KooKoo:n liigaotteluista, joiden isoilla näytöillä videota voitaisiin pyörittää.

– Samoihin aikoihin olimme sopivasti Mediatalo Keskisuomalaisen Kaakon alueen mediamyyjän kanssa yhteydessä ja hän laati meille tarjouksen kahdesta eri vaihtoehdosta. Päädyimme tämän toteutuksen osalta etenemään ainoastaan digikanavissa, Jani taustoittaa.

Juhlakakkumalliston markkinoinnissa hyödynnettiin liiganäyttöjen lisäksi natiivimainontaa ja ulkomainosmedioita Big One -taulujen muodossa. Yhteistyökumppanin kautta mainontaa tehtiin myös sosiaalisen median kanavissa.

Myynti kasvoi koviin lukemiin

Uusi kakkumallisto oli suunnattu uusasiakashankintaan. Potentiaalisia uusia asiakkaita varten suunniteltu natiiviartikkeli julkaistiin Kouvolan Sanomien verkkopalvelussa. Leipomo Koppanen ei ollut hyödyntänyt kyseistä mediaa pitkään aikaan ja se mietitytti myös yrittäjää itseään.

– Mietin, että onko Kouvolan Sanomilla enää riittävää lukijakuntaa, ja saammeko tarpeeksi näkyvyyttä. Se ajatus osoittautui täysin vääräksi. Näkyvyyttä nimittäin tuli enemmän kuin osasin edes odottaa.

Leipomo Koppasen kampanja onnistui todella hyvin. Natiivimainonta toimi ja artikkeli oli Kouvolan Sanomien luetuin juttu koko kampanjan keston ajalta.

– Saimme hyvin näkyvyyttä ja hyvän alun kakkumallistollemme. Somen kautta tuli paljon positiivista palautetta – jopa Kouvolan ulkopuolelta.

Juhlakuukauden myynti kasvoi lopulta yli 40 %. Sittemmin Leipomo Koppanen on jatkanut mainostamista Meks Kaakon medioissa. Aiheena on ollut muun muassa uusi myymälä, joka avattiin vuoden 2021 alussa.

– Mainontaa on jatkettu digissä ja printissä, jotka ovat myös onnistuneet erinomaisesti. Kouvolan Sanomat tulevat jatkossakin olemaan yksi päämainoskanavistamme, Jani toteaa lopuksi.

Lue lisää referenssejä

Katso kaikki >
21.03.24

Kohdennettu bussimainonta täytti Yeppo & Soonsoon tavoitteet

LUe lisää
20.03.24

O.K. Auto Kouvola vahvistaa
Toyotan vetovoimaa välisivumainoksilla

LUe lisää
19.03.24

Näkemyksellinen kumppani tukee mainostajan matkaa asiakkaan luokse

LUe lisää
11.12.23

Monikanavainen tapahtumamainonta sai aikaan kävijäryntäyksen

LUe lisää