”Ymmärrys monikanavaisen mainonnan hyödystä on konkretisoitunut kasvaneen liikevaihtomme ja nousujohteisen tuloksen myötä. Monikanavaiset markkinointiratkaisut ovat yllättävän helppoja toteuttaa mediakumppanimme hoitaessa viestien varioinnin eri kanaviin. Suunnittelemme jo Meks Hämeen kanssa innolla monikanavaista näkyvyyttä ja kuuluvuutta yrityksemme 80-juhlavuodelle, joka on vuonna 2024!”
Ville Järvinen, Kauppias, Järvisen Pyörä ja Urheilu
Vuonna 1944 perustettu perheyritys Järvisen Pyörä ja Urheilu valittiin vuonna 2022 vuoden Helkama kauppiaaksi Suomessa. Lahden keskustassa sijaitsevassa myymälässä, työskentelee kolme vakituista urheilukaupan ammattilaista ja muutama kausiluontoinen myyjä.
Urheilukaupan päätoimialoja ovat polkupyörät, varaosineen ja huoltoineen, maastohiihtosukset varusteineen ja voitelupalveluineen sekä jääurheiluvarusteet ja luistimien teroitus.
Asiakaspalvelu ja vahva ammattiosaaminen ovat kunnia-asia mutta markkinoinnissa urheilukaupan taitajat luottavat Mediakonserni Keskisuomalaisen kanaviin ja vahvaan paikalliseen asiantuntijuuteen.
Tarve
Paikallisella urheiluliikkeellä oli tarve sesonkipainotteisen taktisen mainonnan tehostamiseen ja uusasiakashankintaan sekä liikenteen lisäämiseen yrityksen omille verkkosivuille.
Lisäksi haluttiin muistutella jo olemassa olevia asiakkaita myyjien ammattitaidosta ja kivijalkaliikkeen monipuolisesta henkilökohtaisesta palvelusta, joka tuoteasiantuntijuuden lisäksi kattaa täydelliset huollot niin polkupyöriin, suksiin kuin luistimiinkin.
Ratkaisu
Erilaisiin tapahtumiin, sesonkeihin ja tarjouseriin perustuvat kampanjat tavoittavat kuluttajat nyt useassa paikallisessa mainoskanavassa: printtimainosten lisäksi digitaalisen näköislehden välisivumainonnalla, eri kokoisilla verkkobannereilla, joista on edelleen ohjaus urheiluliikkeen kotisivuille ja tarkempiin tuote- ja kampanjatietoihin.
Liikkuvat ihmiset tavoitetaan digitaalisen ulkomainonnan näyttävillä Big One -ulkomainostauluilla. Vahvaa muistijälkeä jätetään paikallisella radiomainonnalla Radio Voiman, Aito Iskelmän ja Me Naiset -kanavilla.
– Luotettavan kumppanin rooli urheiluliikkeemme markkinoinnin suunnittelussa ja kirkastamisessa on ollut todella tärkeää. Meillä on asiantuntijuutta liikuntavälineiden saralta ja aika menee oman urheilukaupan moninaisissa arjen tehtävissä. Markkinointikanavat kehittyvät vauhdilla ja omaa markkinoinnin ammattilaista meillä ei ole, kertoo perheyrityksen kolmannen polven kauppias Ville Järvinen.
Meks Hämeen Vesa kertoi ymmärrettäväsi, miksi ja miten eri kanavissa kannattaa mainostaa suuremman asiakasvolyymin tavoittamiseksi. Emme olisi osanneet toteuttaa näitä ratkaisuja itse, jatkaa Järvinen.
– Printtipuolen medioilla on ollut merkittävä rooli vuosien ajan ja vahvat paikalliset sanoma- ja kaupunkilehdet ovat edelleen tärkeä osa monikanavaista mainospakettia. Keskusteluissa asiakkaan kanssa avattiin monimediallisen näkyvyyden hyötyjä ja kerrottiin, miksi se on tämän päivän suunta ostavien asiakkaiden tavoittamiseksi. Järvisen urheiluliikkeen mainonta on pääosin taktista. Usein käymme tapaamisessa sisällön läpi ja saamme mainoksen rungon A4-koossa käsin piirrettynä. Asiakkaan suunnalta ei siis oikeastaan ole muuttunut mikään mutta varioimme viestinsä eri kanaviin sopiviksi, kertoo Meks Hämeen Päijät-Hämeen alueen myyntipäällikkö Vesa Salminen.
Helppous yllätti
Uutena mainosmuotona otettiin käyttöön Google-hakusanamainonta verkkotavoittavuuden lisäämiseksi sekä urheiluliikkeen verkkotunnettuuden ja -löydettävyyden kasvattamiseksi sekä tehostamaan jo olemassa olevien ja potentiaalisten uusien asiakkaiden tavoittamista digitaalisella puolella.
– Otimme yhden palaverin aiheeksi Google-hakusanamainonnan ja siitä lähdettiin kehittämään asiakkaan tavoitteita vastaavaa digimarkkinointia, jota nyt toteuttaa säännöllisesti konsernimme markkinointiviestintäyhtiön, Kamuan, digimainonnan asiantuntijat, Salminen valottaa askelia kohti monikanavaista mainontaa.
– Yllätyimme, kuinka helppoa monikanavaisen kampanjan toteuttaminen on, kun puolikkaan printtisivun mainoksen voi hieman muokattuna julkaista lehden verkkosivuilla bannerina, digivälisivun mainoksena ja Big One -jättinäytöissä ulkomainoksena ja sitä kautta auttaa kuluttajaa kohtaamaan mainontaamme useampaan kertaan ja herättämään huomiota tehokkaammin, kauppias Järvinen iloitsee.
Tulos
– Ovi on käynyt tiuhaan ja ilahduttavaa on, että asiakkaat ovat usein omatoimisesti ostopäätöksen yhteydessä kertoneet, mistä ovat saaneet tiedon tuotteesta tai käyttämästään palvelusta. Printtimainoksen vaikutus näkyy myymälässä saman päivän aikana. Olemme huomanneet, että ilmoitusten sisältö jää selkeästi aiempaa paremmin asiakkaiden mieleen eri kanavissa nähdyn mainonnan myötä.
Tunnettuutemme on kasvanut ja monikanavaisella olemme saaneet uutta asiakaskuntaa. Digitaaliselta puolelta esimerkiksi mainoksemme Etelä-Suomen Sanominen näköislehdessä keräsi viikossa liki 72 000 näyttöä ja Google-hakusanamainonnalla vierailut sivuillamme ovat tasaisesti kasvaneet. Kuukaudessa kävijöitä sivuillamme on ollut 12 664. Tämä on ollut hyvin silmiä avaa ja tavoitteemme ovat toteutuneet, iloitsee kauppias Järvinen onnistumisestaan.
Näin toteutetaan urheiluliikkeen monikanavaista mainontaa
Järvisen Pyörä ja Urheilun monikanavaista mainontaa on toteutettu johdonmukaisesti Mediakonserni Keskisuomalaisen Päijät-Hämeen markkina-alueen medioissa:
Printti
Printin ykkösmedia on markkina-alueen suurin tilattava sanomalehti Etelä-Suomen Sanomat, satunnaisesti kaupunkilehdet Itä-Häme, Seutuneloset.
Ilmoituskoot vaihtelevat etusivusta neljännessivun ilmoituksiin.
Digi
Bannerit paikallisen lehden verkkosivuilla. Näköislehden välisivu ess.fi
Näköislehti välisivun mainos, ess.fi, viikon esimerkkikampanjassa näyttöjen määrä 71 913, edelleen klikkaukset 2193.
Mobiililla mainosta katseli 68,8 % lukijoista.
Google-hakusanamainonta
Google-hakusanamainontaa toteuttaa Mediatalo Keskisuomalaisen markkinointiviestintäyhtiö Kamuan digiasiantuntija.
Ajalla 1.-31.3. sivuilla on Google-hakusanamainonnan kautta vieraillut 12 664 kävijää, keskimääräinen kesto 1,33 minuuttia.
Vierailijoista 61,5% käytti mobiilia, parhaiten tavoitettiin 34 – 44 vuotiaat naiset.
Radio
Jätetään markkina-alueen paikallisilla kanavilla, Radio Voima, Aito Iskelmä ja Me Naiset, vahva muistijälki pukemalla visuaalisen kampanjan sisältö sanoiksi. Kuuntele spotti alta!
Tutustu aineistoihin!
Kaikki nämä mediaratkaisut toteutettiin vaivatta tutun paikallisen mediamyynnin asiantuntijan kanssa. Aineistot vaihtuvat sesongin, erilaisten tarjousten ja tapahtumien mukaan läpi vuoden. Tässä muutamia esimerkkejä paikallisen urheiluliikkeen monikanavaisen mainonnan ratkaisuista:
Printti 1 /2 etusivu Etelä-Suomen Sanomat
Printti Etelä-Suomen Sanomat, Itä-Häme, Seutuneloset
Digitaalinen ulkomainonta Big One -media
Radio, Radio Voima, Aito Iskelmä, Me Naiset Päijät-Hämeen alue