”Huomattava määrä hakijoita kertoi saaneensa tiedon työpaikasta bussien näytöltä, vain Google ohitti bussimedian. Olemme käynnistäneet jo toisen bussimediakampanjamme, sillä saavutamme sen avulla työnhakijoita, jotka ovat meille relevanttia työvoimaa ja potentiaalisia airprolaisia. Bussimedialla tavoitamme ihmisiä, joiden arjen reiteille lentoasema jo kuuluu. Helppo työmatka voi kannustaa hakemaan töihin lentoasemalle.”
Roope Koskinen, Rekrytointipäällikkö, Airpro Oy
Maa- ja matkustajapalveluita lentoliikenteelle tuottava Airpro Oy haki uutta toteutustapaa rekrytointikampanjalle turvatarkastajan työhön Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Kampanjasuunnittelun lähtökohtana oli visuaalisesti vahva media, joka tavoittaa laajasti kohderyhmän lentokentän kulkuyhteyksien varrella.
Rekrykampajan uudenlainen toteutus
Kampanja toteutettiin bussimediassa kahdessa kahden viikon jaksossa alueellisella kohdennuksella Helsingin ja Vantaan HSL:n bussien diginäytöillä. Aineisto pyöri näytöillä koko kampanja-ajan tavoittaen matkustajat kaikkina vuorokauden aikoina ja viikonpäivinä. Ensimmäisellä kampanjajaksolla viestiä vahvistettiin display-kampanjalla alueidensa luetuimpien kaupunkilehtien verkkouutismedioissa helsinginuutiset.fi ja vantaansanomat.fi. Molempien lehtien digiprofiilissa korostuu voimakkaasti 25-45-vuotiaiden tavoitettavuus. Aineisto oli sama läpi kampanjan.
– Keskustelimme Airpron rekrytointipäällikkö Roope Koskisen kanssa rekrytointikampanjasta ja tarpeesta uudenlaiselle toteutukselle. Kampanjan tuli näkyä ja tavoittaa laajasti Helsinki-Vantaa akselilla. Paikallisen bussimedian laadukkailla digitaalisilla näytöillä HSL-busseissa mainonnan voi kohdentaa halutulle alueelle, päästään todella lähelle kuluttajaa ja videoaineisto lisää huomioarvoa – näistä elementeistä lähdettiin toteuttamaan Airpron rekrykampanjaa, kertoo Meks Etelän asiakkuusjohtaja Kim Qvick.
– Rekrykampanjan kohderyhmää olivat lentokentän lähellä asuvat tai sellaiset, joilla hyvät kulkuyhteydet lentokentälle. Halusimme bussikampanjan herättävän nuorten aikuisten kiinnostuksen lentoasemaa kohtaan työpaikkana, jatkaa Airpron viestinnän asiantuntija Rosita Diop.
Vahvaa visuaalista viestintää videolla
– Halusimme bussien näytöille uutta brändiväriämme, tunnistettavaa kuvaa turvatarkastajan työstä lentokenttäympäristössä sekä lyhyet, mieleenpainuvat Call to Action -lauseet. Kampanja osoittautui tehokkaaksi ja lisäsi meille saapuneiden työhakemusten määrää, kertoo Diop.
Tavoitteet ja tulos kohtasivat
Airpron bussimediassa toteutetun rekrytointikampanjan tuloksen mittaaminen oli helppoa, hakemusten määrä ja sopivan henkilökunnan löytyminen osoittivat sen toimineen.
– Meks Etelän Kim Qvick on ollut luottomediakumppanimme jo pitkään. Arvostan Kimin ystävällisyyttä ja joustavuutta sekä ratkaisukeskeistä työskentelytapaa. Häneltä tuli idea tämän rekrykampanjan uudenlaisesta toteutustavasta ja se toi toivottua tulosta. Tavoitimme kohderyhmän, mediaympäristö osoittautui optimaaliseksi ja tavoite toteutui tutkitusti, iloitsee Diop onnistuneesta kampanjasta.
Suunnittele oma digitaalinen ulkomainoskampanja karttasovelluksella.
Kiinnostuitko kampanjasta? Mediakonserni Keskisuomalaisen mediamarkkinoinnin asiantuntijat palveluksessasi!
Kun haluat tavoittaa valtakunnallisesti
Kun haluat tavoittaa paikallisesti, valitse alue tästä
Näin toteutettiin Airpron rekrytointikampanja bussimediassa
Airpro Oy tuottaa lentoliikenteen maa- ja matkustajapalveluja 12 lentoasemalla ympäri Suomen sekä cabin crew -palveluja Pohjoismaissa noin 900 ammattilaisen voimin. Vuonna 1994 perustettu Airpro on osa Finavia-konsernia ja yksi vanhimmista maapalveluja tuottavista yrityksistä Suomessa.
Asiakas | Airpro Oy |
Tavoite | Henkilökunnan rekrytointi Helsinki-Vantaan lentokentän turvatarkastukseen kohdennetulta alueelta. |
Kohderyhmä | Hyvien kulkuyhteyksien varrella Helsingissä ja Vantaalla asuvat. Bussikampanjalla tavoiteltiin erityisesti nuoria. |
Media ja kampanja-aika | Digitaalinen ulkomainonta, bussimedia HSL: n diginäytöillä. 8.-21.11. ja 21.11. ja 14.-28.12. |
Kohdennus | Bussikampanja kohdennettiin alueellisesti Helsingin ja Vantaan reiteille. |
Bussinäyttöjen määrä kampanja-alueella |
594 kappaletta. |
Aineisto | Yksi videoaineisto, 24/7. |
Huomioitavaa | Kampanja-ajalla bussimedian OTC (opportunity to contact) on mittava, 5,8 miljoonaa. Videototeutus palveli asiakkaan tavoitteita ja lisäsi kampanjan huomioarvoa. Ensimmäisellä kampanjajaksolla toteutettiin myös display-kampanja alueensa luetuimpien kaupunkilehtien, helsinginuutiset.fi ja vantaansanomat.fi digilehdissä. |