’Onko meillä Jyväskylän paras kakku?’, kyseltiin bussimedian mainosnäytöllä. Vappuna 2021 Jyväskylän ydinkeskustassa toimintansa aloittaneella kahvila Valkoisella Puulla oli tarve erottua laadukkailla tuotteillaan, lisätä tunnettuutta ja saada laaja tavoittavuus keskustan alueella. Onnistuneeksi osoittautunut markkinointiratkaisu löytyi digitaalisen ulkomainonnan bussimediasta ja täytti kahvilan pöydät.
– Halusimme viestiä kahvilamme herkullisista kakuista ja uutuustuotteestamme artesaanipizzoista uudella tavalla mediassa, joka tavoittaisi keskustan alueella liikkuvat sekä kahvilan jo olemassa olevat asiakkaat, kertoo kahvilaketju Valkoisen Puun markkinointipäällikkö Sirkku Ylikoski.
Tarve
Kahvila Valkoisella Puulla oli tarve uudenlaiselle viestinnälle, jonka tavoite oli kahvilan ja sen laadukkaiden tuotteiden tunnettavuuden lisääminen sekä Jyväskylän keskustan alueella liikkuvien tavoittaminen.
– Kävimme Sirkun kanssa läpi Jyväskylän kahvilan markkinoinnin tarpeita ja mediaratkaisujamme. Asiakasta houkutti digitaalisuus, jossa voisi tuoda kahvilan herkullisia tuotteita taktisella kulmalla ja kiinnostavalla tavalla esiin. Kun tavoitteena oli kohdentaa viestiä keskustassa ja kahvilan läheisyydessä liikkuville, kohtasivat asiakkaan tarve ja kampanjan toteutus bussimediassa, Meks Keski-Suomen asiakkuuspäällikkö Sami Lindroos.
– Meillä oli tarve auttaa ihmisiä löytämään tiensä kahvilaamme entistä paremmin ja vahvistaa Valkoisen Puun yhdistämistä paikkakunnan herkullisimpiin kakkuihin ja lounaspizzoihin. Haimme ratkaisua näihin, jatkaa Ylikoski.
Ratkaisu
Toteutettiin Jyväskylän keskustan alueelle kohdennettu viikon kampanja digitaalisen ulkomainonnan bussimediassa. Taktisessa kampanjassa oli kaksi erilaista aineistoa, kakku ja lounas, joita esitettiin vuoropäivinä.
– Bussimedia ei ollut meille entuudestaan tuttu mutta oivalsimme, että tämä on kanava, jossa pääsemme tuomaan tuotteittamme esiin. Meille oli tärkeää erottua ja saada brändi tunnetummaksi, kertoo Ylikoski mediavalinnastaan.
– Tuli todellinen ahaa-elämys kohderyhmän tavoittamisesta – bussillahan se väki kaupunkialueella juuri liikkuu! Lähdimme innolla suunnittelemaan ensimmäistä kampanjaamme, sanoo Ylikoski hymyillen.
Tulos
Kampanja tuotti toivottua tulosta. Mainonta bussimediassa lisäsi tunnettuutta, toi uusia asiakkaita, vahvisti mielikuvaa paikkakunnan herkullisimmista suklaakakuista ja pizzoista. Mainosten sisältö oli todella jäänyt bussimatkustajien mieleen ja pöydät täyttivät.
– Kahvilaan tuli uusia ihmisiä kertoen, että olivat nähneet mainoksen ja tulivat nyt testaamaan, onko suklaakakku tai pizza todella kaupungin herkullisinta, iloitsee Ylikoski.
Kiinnostuitko kampanjasta tai tarvitsetko vinkkejä digitaaliseen ulkomainontaan? Me autamme!
Ota yhteyttä
Näin toteutettiin kahvila Valkoisen Puun kampanja bussimediassa kaupunkialueella
Kampanjan tavoite: Kahvilan ja sen tuotteiden tunnettavuuden kasvattaminen
Kohderyhmä: Keskusta-alueella liikkuvat ihmiset ja kahvilassa jo käyvä asiakkaat.
Ratkaisu: Uudenlaista näkyvyyttä, taktisella kampanjalla bussimediassa, kohdennus keskusta-alueelle.
Kampanja kesto: Viikon kampanja. Tavoittavuus Jyväskylän keskustan alueella 74 000 bruttokontaktia viikossa.
Aineisto: Kaksi still-aineistoa, vuoropäivin, kakku ja lounas.
Tutustu aineistoihin tästä