”Videot todella tavoittivat ja herättivät huomiota liikenneasemamediassa. Printtimainos Mediakonserni Keskisuomalaisen jääkiekon MM22-kisalehdessä, tarkoin mietittyine sisältöineen, vahvisti valtakunnallista digitaalista ulkomainoskampanjaamme loistavasti. Tällä yhdistelmällä saimme Nivalan kaupungin sekä Teollisuuskylän vahvuudet esiin ja eri puolelta Suomea paljon palautetta onnistuneesta kampanjasta. Näistä lähdimme liikkeelle; iso kontaktimäärä, Nivala-brändille huomiota, Nivalan vahvuudet esille – saavutimme kaikki.”
Timo Alatalo, Hyvinvointijohtaja, Nivalan kaupunki
Pohjois-Pohjanmaan viljalakeuksilla, Kalajoen varrella sijaitseva vireä Nivalan kaupunki ja Nivalan Teollisuuskylä valitsivat valtakunnallisen brändikampanjansa toteuttamiseen Mediakonserni Keskisuomalaisen liikenneasemamedian ja jääkiekon MM22-kisalehden. Kampanjan tavoite tunnettuuden kasvattamisen ohella oli herättää mielenkiinto Nivalasta vireänä ja turvallisena asuinpaikkana, jossa on hyvät työllistymismahdollisuudet sekä lisätä yrityspäättäjien tietoisuutta Suomen suurimmasta ja elinvoimaisesta Nivalan Teollisuuskylästä. Toteutukseen haettiin laajaa tavoittavuutta, uudenlaista mediaympäristöä ja toteutustapaa.
Toteutus
Toteutettiin kaksi videokampanjaa Mediakonserni Keskisuomalaisen valtakunnallisessa digitaalisessa liikenneasemaverkostossa, noin 1300 digitaalisella mainosnäytöllä, joilla tavoitetaan 1,3 miljoona 15-79-vuotiasta suomalaista viikossa. Ensimmäisessä kampanjassa viestittiin Nivalasta asuinpaikkana ja pääsiäisestä vappuun mainostettiin Nivalan Yrityskylää.
Printtimainonnan kanavaksi valikoitui Mediakonserni Keskisuomalaisen jääkiekon MM22- kisalehdessä, joka ilmestyi erikoisiliitteenä Tamperelaisessa, Keskisuomalaisessa, Helsingin Uutisissa, Länsiväylässä, Vantaan Sanomissa, Aamupostissa ja Etelä-Suomen Sanomissa.
– Liikenneasema-media vastasi tarpeisiimme niin videoviestinnän, valtakunnallisuuden, suurten kontaktimäärien ja yrityspäättäjien tavoittamisen osalta. Saimme kohdennettua teollisuuskylän mainontaa B2B-päättäjille hyvin. Helposti toteutettava valtakunnallinen näkyvyys ja mainoksen poikkeuksellisen pitkä huomioaika liikenneasemamediassa kiinnostivat meitä erityisesti, summaa Nivalan Teollisuuskylä Oy:n toimitusjohtaja Harri Poranen.
– Kohderyhmäämme olivat työssäkäyvät, autolla liikkuvat aikuiset ja teollisuuskylän osalta halusimme tavoittaa erityisesti yrityspäättäjät. Painopiste oli pääkaupunkiseudun ja Pirkanmaan väestön tavoittamisessa mutta tärkeää oli viestiä valtakunnallisesti isoilla kontaktimäärillä ja lisätä näin Nivalan tunnettuutta ja herättää kiinnostusta selkeillä, arkielämän laatuun kohdennetuilla viesteillä mahdollisimman laajasti. Haimme uutta toteutustapaa, jossa pääsemme nostamaan Nivalan ja teollisuuskylän vahvuudet esiin jättämällä vahvan muistijäljen. Pääsimme viestimään massioille mutta kuitenkin lähellä kuluttajaa, kertoo hyvinvointijohtaja Alatalo.
– MM22-kisalehdessä pääsimme kohdentamaan mainontaa alueellisesti luotettavien uutismedioiden välissä jaettavassa laadukkaassa julkaisussa, jonka kohderyhmänä oli laaja kisakansa. Huomioimme tämän mainoksemme sisällössä, herättämällä lukijan mielenkiintoa ’Nivalan omalla pojalla’, tuoreella jääkiekon olympiamitalisti, Atte Ohtamaalla. Sisällöllisesti viestikärkenä oli, että ’Nivalasta voi ponnistaa mihin tahansa ja ollaan siitä ylpeitä – tule joukkoon’. Suomen jääkiekko on kovassa nosteessa ja Olympialaisten kultamitali kasvatti kiinnostusta entisestään. MM-2022 kisalehti kanavavalintana oli luonteva, koska jääkiekon maailmanmestaruus kisat kokoavat, ei ainoastaan kansallisesti mutta myös kansainvälisesti, ihmisiä yrittäjistä tavallisiin nuoriin, perheellisiin tai kotiseudulle haikaileviin, valottaa Nivalan Liikuntakeskus Oy:n toimitusjohtaja Pekka Niemelä.
Tulos
– Tavoitteemme toteutui, kampanjat todella huomattiin ja ne vahvistavat Nivalaa-brändinä. Olimme positiivisesti yllättyneitä, kuinka vaivattomasti näinkin suuren kampanjan toteuttamien meille uudessa mediassa sujui alusta alkaen. Kun kyse on brändikampanjasta, satelee satoa pitkällä ajanjänteellä. Erityisen hienoa, oli löytää markkinointikanava, jossa viesti välittyy kuluttajalle rauhallisessa tilanteessa hyvin henkilökohtaisesti. Kuitenkin valtakunnallisella tavoittavuudella, huikein kontaktimäärin ja tarvittaessa kohdennettuna, iloitsee hyvinvointijohtaja Alatalo.
Näin toteutettiin Nivalan brändikampanja
Kampanjan tavoite: | Tunnettuuden ja kiinnostuksen lisääminen Nivalan kaupunkiin sekä Nivalan Teollisuuskylään. Laaja tavoittavuus pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla mutta myös valtakunnallisesti. |
Tätä tarvittiin: | Haettiin uutta markkinointikanavaa, laajaa valtakunnallisesta tavoittavuutta suurin kontaktimäärin ja mediaa, jossa voi toteuttaa videomainontaa. |
Kohderyhmä: | Työssäkäyvät aikuiset, autoilla liikkuvat kuluttajat ja yrityskylän osalta erityisesti B2B-puolen yrityspäättäjät. |
Media: | Digitaalinen ulkomainonta. Liikenneasemamedian koko valtakunnallinen verkosto, noin 1300 digitaalisella mainosnäytöllä. Kaksiosainen kampanja – ensimmäisessä viestittiin Nivalasta asuinpaikkana ja toisessa mainostettiin Nivalan Teollisuuskylää. |
Kampanja-aika: | Nivalan kaupunki 21.2.-13.3., Teollisuuskylän kampanja pääsiäisestä vappuun 11.4. – 1.5. 2022. |
Media: | Mediakonserni Keskisuomalaisen jääkiekon MM22-kisalehti, joka ilmestyi 4.5.2022 erikoisiliitteenä Tamperelaisessa, Keskisuomalaisessa, Helsingin Uutisissa, Länsiväylässä, Vantaan Sanomissa, Aamupostissa ja Etelä-Suomen Sanomissa. |
Tulos: | Kampanjan tavoite toteutui: iso kontaktimäärä toi paljon positiivista palautetta ympäri Suomen, vahvaa huomioita Nivala-brändille, Nivalan vahvuudet esille erittäin onnistuneesti. |
Huomioitavaa: | Liikenneasemamedian tavoittavuus on 1,3 miljoona 15-79-vuotiasta suomalaista viikossa. Mediakonserni Keskisuomalaisen kaikilla medioilla tavoitetaan viikossa 79 prosenttia Suomen yrityspäättäjistä ja DOOH-kanavilla 68 prosenttia kohderyhmästä. |
Tutustu aineistoihin!
Liikenneasemamedia: